De combinatie van de kunstenaars is mede tot stand gekomen met behulp van beeldend kunstenaar/schilder Martijn Schuppers.

"Decoding Painting" is deel van de drievoudige tentoonstelling "Painting Body" georganiseerd door Kunsthuis Syb (Friesland) DeFKa (Drenthe) en SIGN, (Groningen) waarbij elk kunstinitiatief haar eigen visie en invalshoek hanteert over actuele schilderkunst.

"Decoding Painting" (in Sign) houdt zich bezig met de vraag hoe schilderkunst zich verhoudt tot nieuwe technologische media en andersom. Nieuwe media beïnvloeden de manier van kijken. Waarneming lijkt niet meer het privilege van het subject, maar beelden en informatie komen ook op ons af via 'waarnemingsmachines' (camera's, computers, monitoren e.d.) Via apparatuur heeft al een soort 'codering' plaatsgevonden. Waarnemen lijkt
een digitaal gegeven geworden.
Mediale uitbreiding van zintuigen verschaft een nieuwe context. Hoe reflecteert schilderkunst vanuit haar invalshoeken hierop? Te denken valt aan hoe men haar stilte en traagheid kan uitspelen tegen de vluchtigheid en snelheid van media beelden. Geëxperimenteerd kan worden met 'display' en 'procedure' b.v. close-up, blow-up, encadrering, montage, 'inserts' etc. Schilderkunst kan op een vergelijkbare manier manipuleerbaar zijn. Omgekeerd worden vaak video's en nieuwe media gebruikt vanuit een schilderkunstig perspectief 'Het schilderspalet' heeft zich uitgebreid naar flatscreens, monitoren, computers, installaties. In de beeldtaal kunnen projecties, tijdsverloop, monitorlicht (egaal van binnenuit), pixels en filmstills een rol spelen.

Harmen Brethouwer: serie werken Delft Waves (part 1) SWAN (simulating waves nearshore) verkrijgt composities via een computerprogramma dat eigenlijk voor een andere toepassing bestemd is (zijn werk wordt door Alex de Vries omschreven als 'digital revival of pour painting'). Uit de serie SWAN is een selectie te zien met titels als: Gentle Breeze, Strong Breeze low tide, Strong Gale, Storm, Condition of '53 Stormdisaster, Apocalyps.

Marielle Buitendijk: maakt schilderijen van voetbalstadions via airbrush en spuittechniek. Ze verwijzen naar een 'monitorview' of tv beelden waarbij het licht van achteruit komt. In Sign maakt ze een wandschildering.

Robert Seidel toont zijn film Grau (2004 dvd 10:01 min.) die op het grensgebied ligt van film en schilderen waarbij een realistiche film omgevormd is tot cinematografische kwaststreken.

Anne Jaap de Rapper toont de werken: "Typologische verzameling baksteenmuren die in mijn bezit zijn of de grenzen van mijn bezit vormen": een pictorale constructie van bakstenen in hun rol als oerpixels. En verwant daaraan "Bakens": foto's van torens opgebouwd uit macropixels

www.defka.nl  -  www.brief-tableau.nl   - persbericht


Decoding Painting is a groupexhibition which takes place from the 18th of November till the 10th of December 2006 in Sign gallery, Groningen The Netherlands Under the subtitle 'Decoding Painting' Sign wants to emphasize the relation between painting and new technological media and vice versa. Under the main title "PAINTING BODY" our exhibition is part and in collaboration with two other Dutch northern galleries named SYB and Defka. They will approach actual painting from a different point of view with presentations in their gallery under the subtitles (respectively) "Brief/tableaux" and "Young Painting".

In Sign the following artists will show their works:
Harmen Brethouwer (1960 Aalten NL)
Marielle Buitendijk (1976, Hilversum NL)
Anne-Jaap de Rapper (1977, Ysbrechtum NL)
Robert Seidel (1977 Jena, Dld.)

The combination of the artists has been achieved with the help of painter Martijn Schuppers

"Decoding Painting" is an exhibition on the relation between painting and new technological media The question arises how painting relates to new technological media and vice versa. New media influences the way we watch. Observation appears not to be the privilege of the subject anymore but images and information are also coming our way through 'observation machines' (cameras, computers, displays etc.) In fact by using devices some kind of 'coding' already took place. Observation seems to have become a digital fact. Extension of the senses by (the means of) media creates a new context. How does painting from it's perspective reflects on this. Thinkable is how paintings' slowness and silence can be worked out in relation to the speed and hastiness of images of (technological) media. Experimenting is possible with 'displays' and 'procedures' i.e. close-up, blow-up, editing, 'inserts' etc. Painting can be manipulative in a similar way. The other way around, a lot of videos and new media are used with a painting perspective in mind. The painting palette is extended with flatscreens, monitors, computers, installations. In the imagery projections, duration, monitor light (from within), pixels and film stills can play a part. We want to organise several exhibitions in which we examine how this confrontation or fitting together of painting and technological media takes place.

Robert Seidel In this context Robert Seidel shows his expermental film 'Grau' 2004 (DVD/HD 10:01 min.) which is on the verge of painting and filming and a realistic film is transformed into cinematographic brush strokes

Anne Jaap de Rapper: Regarding this exhibition his work with bricks interests us because the bricks form so to speak a pictural construction out of primitive pixels and related to that photographs of towers built of macro pixels.

Mariëlle Buitendijk: She makes paintings of soccer stadiums using airbrush and spraying techniques. These in which the light comes from behing refer to 'monitorviewing' or television images.

Harmen Brethouwer:Obtains with his series of work Delft Waves (part 1) SWAN (simulating waves nearshore) compositions by using computer software developed for other purposes ('Digital revival of poor painting' as Alex de Vries describes it in his catalogue).

images >>