![]() |
De combinatie van de kunstenaars is mede tot stand
gekomen met behulp van beeldend kunstenaar/schilder Martijn
Schuppers.
"Decoding Painting" is deel van de drievoudige tentoonstelling "Painting Body" georganiseerd door Kunsthuis Syb (Friesland) DeFKa (Drenthe) en SIGN, (Groningen) waarbij elk kunstinitiatief haar eigen visie en invalshoek hanteert over actuele schilderkunst. "Decoding
Painting" (in Sign) houdt zich bezig met de vraag hoe schilderkunst
zich verhoudt tot nieuwe technologische media en andersom. Nieuwe media
beïnvloeden de manier van kijken. Waarneming lijkt niet meer het
privilege van het subject, maar beelden en informatie komen ook op ons
af via 'waarnemingsmachines' (camera's, computers, monitoren e.d.) Via
apparatuur heeft al een soort 'codering' plaatsgevonden. Waarnemen lijkt Harmen Brethouwer: serie werken Delft Waves (part 1) SWAN (simulating waves nearshore) verkrijgt composities via een computerprogramma dat eigenlijk voor een andere toepassing bestemd is (zijn werk wordt door Alex de Vries omschreven als 'digital revival of pour painting'). Uit de serie SWAN is een selectie te zien met titels als: Gentle Breeze, Strong Breeze low tide, Strong Gale, Storm, Condition of '53 Stormdisaster, Apocalyps. Marielle Buitendijk: maakt schilderijen van voetbalstadions via airbrush en spuittechniek. Ze verwijzen naar een 'monitorview' of tv beelden waarbij het licht van achteruit komt. In Sign maakt ze een wandschildering. Robert Seidel toont zijn film Grau (2004 dvd 10:01 min.) die op het grensgebied ligt van film en schilderen waarbij een realistiche film omgevormd is tot cinematografische kwaststreken.
Anne Jaap de Rapper toont de werken: "Typologische
verzameling baksteenmuren die in mijn bezit zijn of de grenzen van mijn
bezit vormen": een pictorale constructie van bakstenen in hun rol
als oerpixels. En verwant daaraan "Bakens": foto's van torens
opgebouwd uit macropixels |
In
Sign the following artists will show their works: The combination of the artists has been achieved with the help of painter Martijn Schuppers "Decoding Painting" is an exhibition on the relation between painting and new technological media The question arises how painting relates to new technological media and vice versa. New media influences the way we watch. Observation appears not to be the privilege of the subject anymore but images and information are also coming our way through 'observation machines' (cameras, computers, displays etc.) In fact by using devices some kind of 'coding' already took place. Observation seems to have become a digital fact. Extension of the senses by (the means of) media creates a new context. How does painting from it's perspective reflects on this. Thinkable is how paintings' slowness and silence can be worked out in relation to the speed and hastiness of images of (technological) media. Experimenting is possible with 'displays' and 'procedures' i.e. close-up, blow-up, editing, 'inserts' etc. Painting can be manipulative in a similar way. The other way around, a lot of videos and new media are used with a painting perspective in mind. The painting palette is extended with flatscreens, monitors, computers, installations. In the imagery projections, duration, monitor light (from within), pixels and film stills can play a part. We want to organise several exhibitions in which we examine how this confrontation or fitting together of painting and technological media takes place. Robert Seidel In this context Robert Seidel shows his expermental film 'Grau' 2004 (DVD/HD 10:01 min.) which is on the verge of painting and filming and a realistic film is transformed into cinematographic brush strokes Anne Jaap de Rapper: Regarding this exhibition his work with bricks interests us because the bricks form so to speak a pictural construction out of primitive pixels and related to that photographs of towers built of macro pixels. Mariëlle Buitendijk: She makes paintings of soccer stadiums using airbrush and spraying techniques. These in which the light comes from behing refer to 'monitorviewing' or television images. Harmen Brethouwer:Obtains with his series of work Delft Waves (part 1) SWAN (simulating waves nearshore) compositions by using computer software developed for other purposes ('Digital revival of poor painting' as Alex de Vries describes it in his catalogue). |
images
>> |