SIGN:
‘Decoding Painting’ Tentoonstelling van 18 november t/m
10 december 2006
Opening zaterdag 18 november om 17.00 uur
Winschoterkade 10 9711 EA Groningen
0031(0)503132651 - 0650491037
http://www.sign2.nl
mail:sign@xs4all.nls
open:
di t/m za: 12.00-17.00 uur en zo: 14.00-17.00 uur
Harmen
Brethouwer (1960 Aalten NL)
Marielle Buitendijk (1976, Hilversum NL)
Anne-Jaap de Rapper (1977, Ysbrechtum NL)
Robert Seidel (1977 Jena, Dld.)
De combinatie van de kunstenaars is mede tot stand gekomen met behulp
van de Groninger beeldend kunstenaar/schilder Martijn Schuppers.
“Decoding
Painting” is deel van de drievoudige tentoonstelling “Painting
Body” georganiseerd door Kunsthuis Syb (Friesland) DeFKa (Drenthe)
en SIGN, (Groningen) waarbij elk kunstinitiatief haar eigen visie
en invalshoek hanteert over actuele schilderkunst.
“Decoding Painting" (in Sign) houdt zich bezig met de vraag
hoe schilderkunst zich verhoudt tot nieuwe technologische media en
andersom. Nieuwe media beïnvloeden de manier van kijken. Waarneming
lijkt niet meer het privilege van het subject, maar beelden en informatie
komen ook op ons af via ‘waarnemingsmachines’ (camera’s,
computers, monitoren e.d.) Via apparatuur heeft al een soort ‘codering’
plaatsgevonden. Waarnemen lijkt een digitaal gegeven geworden. Mediale
uitbreiding van zintuigen verschaft een nieuwe context. Hoe reflecteert
schilderkunst vanuit haar invalshoeken hierop? Te denken valt aan
hoe men haar stilte en traagheid kan uitspelen tegen de vluchtigheid
en snelheid van media beelden. Geëxperimenteerd kan worden met
‘display’ en ‘procedure’ b.v. close-up, blow-up,
encadrering, montage, ‘inserts’ etc. Schilderkunst kan
op een vergelijkbare manier manipuleerbaar zijn.
Omgekeerd worden vaak video’s en nieuwe media gebruikt vanuit
een schilderkunstig perspectief ‘Het schilderspalet’ heeft
zich uitgebreid naar flatscreens, monitoren, computers, installaties.
In de beeldtaal kunnen projecties, tijdsverloop, monitorlicht (egaal
van binnenuit), pixels en filmstills een rol spelen.
Harmen Brethouwer: serie werken Delft Waves (part 1) SWAN (simulating
waves nearshore) verkrijgt composities via een computerprogramma dat
eigenlijk voor een andere toepassing bestemd is (zijn werk wordt door
Alex de Vries omschreven als ‘digital revival of pour painting’).
Uit de serie SWAN is een selectie te zien met titels als: Gentle Breeze,
Strong Breeze low tide, Strong Gale, Storm, Condition of ’53
Stormdisaster, Apocalyps. Marielle Buitendijk: maakt schilderijen
van voetbalstadions via airbrush en spuittechniek. Ze verwijzen naar
een ‘monitorview’ of tv beelden waarbij het licht van
achteruit komt. In Sign maakt ze een wandschildering .
Robert
Seidel toont zijn film Grau (2004 dvd 10:01 min.) die op het grensgebied
ligt van film en schilderen waarbij een realistiche film omgevormd
is tot cinematografische kwaststreken.
Anne
Jaap de Rapper toont de werken: “Typologische verzameling baksteenmuren
die in mijn bezit zijn of de grenzen van mijn bezit vormen”:
een pictorale constructie van bakstenen in hun rol als oerpixels.
En verwant daaraan “Bakens”: foto’s van torens opgebouwd
uit macropixels
Decoding Painting is a groupexhibition which takes place from the
18th of November till the 10th of December 2006 in Sign gallery, Groningen
The Netherlands Under the subtitle ‘Decoding Painting’
Sign wants to emphasize the relation between painting and new technological
media and vice versa. Under the main title “PAINTING BODY”
our exhibition is part and in collaboration with two other Dutch northern
galleries named SYB and Defka. They will approach actual painting
from a different point of view with presentations in their gallery
under the subtitles (respectively) “Brief/tableaux” and
“Young Painting”.
In Sign the following artists will show their works:
Harmen Brethouwer (1960 Aalten NL)
Marielle Buitendijk (1976, Hilversum NL)
Anne-Jaap de Rapper (1977, Ysbrechtum NL)
Robert Seidel (1977 Jena, Dld.)
The combination of the artists has been achieved with the help of
painter Martijn Schuppers “Decoding Painting” is an exhibition
on the relation between painting and new technological media The question
arises how painting relates to new technological media and vice versa.
New media influences the way we watch. Observation appears not to
be the privilege of the subject anymore but images and information
are also coming our way through ‘observation machines’
(cameras, computers, displays etc.) In fact by using devices some
kind of ‘coding’ already took place. Observation seems
to have become a digital fact. Extension of the senses by (the means
of) media creates a new context. How does painting from it’s
perspective reflects on this. Thinkable is how paintings’ slowness
and silence can be worked out in relation to the speed and hastiness
of images of (technological) media. Experimenting is possible with
‘displays’ and ‘procedures’ i.e. close-up,
blow-up, editing, ‘inserts’ etc. Painting can be manipulative
in a similar way. The other way around, a lot of videos and new media
are used with a painting perspective in mind. The painting palette
is extended with flatscreens, monitors, computers, installations.
In the imagery projections, duration, monitor light (from within),
pixels and film stills can play a part. We want to organise several
exhibitions in which we examine how this confrontation or fitting
together of painting and technological media takes place. Robert Seidel
In this context Robert Seidel shows his expermental film ‘Grau’
2004 (DVD/HD 10:01 min.) which is on the verge of painting and filming
and a realistic film is transformed into cinematographic brush strokes
Anne Jaap de Rapper: Regarding this exhibition his work with bricks
interests us because the bricks form so to speak a pictural construction
out of primitive pixels and related to that photographs of towers
built of macro pixels. Mariëlle Buitendijk: She makes paintings
of soccer stadiums using airbrush and spraying techniques. These in
which the light comes from behing refer to ‘monitorviewing’
or television images. Harmen Brethouwer:Obtains with his series of
work Delft Waves (part 1) SWAN (simulating waves nearshore) compositions
by using computer software developed for other purposes (‘Digital
revival of poor painting’ as Alex de Vries describes it in his
catalogue).