| |
Sign
is een multidisciplinair en experimenteel podium voor jonge actuele kunst,
variërend van kunst 'an sich' tot maatschappelijk geëngageerd.
Sign heeft een continu programma van tentoonstellingen en projecten in
haar ruimte, op locatie en op straat. Aan bod komen o.a. films, installaties,
work in progress, nieuwe en 'oude' media, publieksparticipatie, scenography
, interactieve en environmental art, performances, video, Videoskoop,
audio-visueel, artist in residence en samenwerkingen met kunstenaars,
andere initiatieven en organisaties
Sign
wil komende jaren de esthetische en ethische grenzen expliciet aftasten
die in de kunst, kunstwereld en de maatschappij gangbaar lijken te zijn,
immers in die marge is de vraagstelling het meest uitgesproken.
Meerduidigheid, tegenstelling herwaardering en het verleggen van grenzen
vinden hier plaats. Er zal derhalve niet gestreefd worden naar presentaties
die een afspiegeling zijn van conventies en verwachte esthetische oordelen
over kunst. De traditionele rol van tentoonstellingsruimte willen we meer
loslaten
Sign wil op zoek naar andere vormen waarin kunst kan communiceren met
de samenleving, waarbij kunst een actuele ervaring wordt en een vitaliserende
werking heeft. De bewegingsruimte en vrijheid van de kunstenaars worden
nagestreeft (en die van Sign) om tot een zo goed mogelijk, niet afgevlakt,
fris resultaat te komen..
In
de projecten, presentaties zullen in de komende jaren een of meerdere
van de volgende inhoudelijke facetten aan de orde komen:
1-Vermenging en gelaagdheid van high en low culture, van 'elitaire' kunst
en alledaags bestaan
2.-De identiteit van een ruimte, van Sign zelf en op locatie, door funktie
en betekenis verandering
3.-Perfomatieve installaties, scenografische projecten, sociaal geëngageerde
projecten waarbij direct contact is met publiek.
4.-Kunstuitingen die de diffuse grens behandelen tussen realiteit en de
wereld zoals die waargenomen wordt via nieuwe technologische middelen
en hoe dit het ervaren van de werkelijkheid beinvloedt.
5.-Interventies in de openbare ruimte, mogelijk verbonden hieraan (il)legale
grenzen van kunst.
6.-Projecten waarbij organisatorisch en artistiek inhoudelijk samengewerkt
wordt met kunstenaars. Het kunstenaarschap is tegenwoordig breder dan
het maken van een 'product'. De ideeen breiden zich uit met samenwerkingsvormen,
sociale aspecten (intern met vakgenoten, extern met publiek ) en curatorschap
in het project verweven. Deze uitbreiding is vaak onderdeel van de inhoud
en direct gelinkt aan de ideeen over kunst en het funktioneren daarvan.
In
coming years Sign wants to scan explicitly the boundaries of esthetics
and ethics which appear to be regarded as granted within art, the world
of art and society. Around these boundaries questioning looks most outspoken.
Multiple layers of meaning, contradiction, revaluating and expanding boundaries
take place there. Therefore the aim is not to strive for presentations
which are a reflection of conventions and expected esthetical judgment
on art. We want to leave behind more the traditional role of exhibiting
space. Sign wants to search for other forms in which art can communicate
with society and becomes a present experience and has a vitalizing action.
The space to act and the freedom of the artists (and that of Sign) are
being strived for to achieve an as good as possible, not flattend, fresh
result.
In projects and presentations in coming years one or more facets of content
will be coming up for discussion:
1-
Mixing and layering of high and low culture, of ‘elite’ art
and everyday existence.
2- Identity of space, both of Sign and on location, by change of function
and meaning
3- ‘Performative’ installations, scenographic projects, socially
committed projects with direct contacting the audience
4- Ways of art that deal with the diffuse border of reality and the way
the world is observed by new technological means and how this influences
experiencing reality.
5- Interventions in public space possibly connected to the (il)legal limits
of art
6- Projects in which both organizational and artistically in contents
will be collaborated wirh artists. Nowadays being a artist means more
than only making a ‘product’. Ideas are enlarged with forms
of collaboration, social aspects (internally with colleagues and externally
with the audience) and curating interwoven. This enlargement is often
a part of content and linked directly to ideas on art and functioning
of art.
|
|
| |
-Sociaal
project:’Oude mannen wijze raad’ 2004 project met 12 oude
wijze mannen en het publiek. Bedacht en vormgegeven door Buro Zeezicht.
-Tunnel: ‘Segment XI’ 2004 van Dijkman/Osterholt verandering
aard funktie Sign zelf. Sign werd letterlijk openbare ruimte: een steeg.
-Aansluitend ‘White’ 2004 van Berndnaut Smilde en Jeroen Brouwer.
reaktie op de Tunnelinstallatie: een perspectivische Raamexpositie met
environmental aspect.
-Scenografisch project ‘God is Rond’ 2006 (Renske V. de Kam
en Heiner Behrends) met publieksparticipatie over voetbal en de in en
outs van de penalty . Interdisciplinair project.
-‘Sign to Eutopia’ 2006: i.s.m. gastkunstenaars/curatoren
Elke Uitentuis &Wouter Osterholt en Oostenrijks initiatief Eutopia.
Een internationale residentie met interventies in publieke ruimte door
funktie -en betekenisverandering. Sign was omgebouwd tot een residentie
voor 8 kunstenaars. Eric von Roberston, Petra Kleyn, Adrien Tirtiaux,
Birgitte Graschopf, Jean Baptiste Sauvage, Chistoph Mayer chm. en Elke
Uitentuis &Wouter Osterholt
-Wildbeaming: 2006 projecties in openbare ruimte mobiel en sessiel, in
verschillende vormen performance, nieuwe media combinaties. Adger Stokvisch,
Berthe Salegos, Aart Muis, Daniel Valentim, Klaas Koetje, Arjen Boerstra,
Su Tomesen, Feiko Beckers, Mari Stoel, Priscilla Fernades, Guy Bahir,
Wouter Huis, Arik Visser.
-‘Decoding painting’ 2006 schilderkunst in verhouding met
nieuwe technologische media
Marielle Buitendijk, Robert Seidel, Anne Jaap de Rapper, Harmen Brethouwer.
-‘Reading The Drawing’ 2006/2007 samenstellers kunsthistorici
TsjallingVisser, Lennard Dost i.s.m. Sign tentoonstelling over het grensgebied
van strips/beeldende kunst (vermenging van high en low culture). Antistrot,
Pedro Bakker, Frederic Coche, B.C. Epker, Dominique Goblet, Johan Gustavsson,
Harma Heikens, Lesanka Honigh, Chiaki Kamikawa, Oskar Nilsson, Jonas Ohlsson,
Sam Peeters, Martine Rademakers, Witte Wartena en Ytje.
-Dissecting The Ear 2007 idee & uitvoering : Tao G. Vrhovec Sambolec
& Bojan Fajfric
Een groepsexpositie, werkend in koppels, die de ambiguiteit van luister-en
hoorprocessen onderzoekt en o.a. uitwerkt in een culturele context. Tao
G. Vrhovec Sambolec & Bojan Fajfric, Rosa Barba & Jan St. Werner
and Iratxe Ihajo & Klaas van Gorkum.
|
|