![]() |
![]() |
|
8
mei t/m 16 mei 2004 deelname Sign aan Kunstvlaai
5 Westergasfabriekterrein Amsterdam. Open van 12.00-18.00 uur / Machinegebouw
tot 22.00 uur. |
||
Sign presenteert tijdens de Kunstvlaai werk van twee kunstenaars die in 2003 in Groningen zijn afgestudeerd: Maarten Kastelijns (1976) Academie Minerva, Groningen theatervormgeving (Academie Minervaprijs 2003) Martijn Verhallen (1979) postacademie MFA Frank Mohr Instituut/Interactive Media & Environments, Groningen. Zowel Maarten Kastelijns als Martijn Verhallen hebben tijdens de Kunstvlaai presentaties waarbij het publiek een essentiele rol vervult als onderdeel van het kunstwerk. |
||
'Het Simulacrum' van Maarten Kastelijns wordt van 14.00 tot 15.00 uur en van 16.00 tot17.00 uur gespeelt in het Transformatorhuis van het Westergasfabriekterrein. 'Het
Simulacrum' van Maarten Kastelijns is een theaterperformance/-spel en
is
bedacht naar aanleiding van rechtzaken waarbij waarschijnlijkheden de
schuld bepalen. Bij dit spel is de rol van het publiek/de spelers die
van verdachten bij een delict. De mate van verdacht zijn wordt onderworpen
aan kansberekeningen (bedacht door Kastelijns) die zichtbaar zijn op een
diagram c.q. scorebord. Door eigen keuzes van het publiek (van personages
en 'tools'), toevalligheden (dobbelsteen) en wisselwerkingen onderling
en met de regisseurs kunnen de waarschijnlijkheden van daderschap beinvloed
worden. In het spel bestaan verschillende 'cases' en 'levels'. In dit
spel rijst de vraag of het mogelijk is om schuldig verklaard te worden
zonder de dader te zijn en andersom? |
||
Bij
MSSAC (Modular Scriptable Synthesizer Anti Consumerism), een interaktieve
audioinstallatie van Martijn Verhallen,
kan je invloed uitoefenen op het geluid maar om te weten wat je handeling
voor effect heeft kan alleen proefondervindelijk achterhaald worden. Het
is een worsteling met de techniek waarbij je de vraag kan stellen: wie
heeft de macht over wie? Het kan zowel frustrerend als inspirerend werken.
Voor omstanders is het resultaat goed hoorbaar en degene die in de kist
ligt kan dus door hen op zijn prestaties beoordeeld worden. In de kist
bevindt zich een computer met modulaire synthesizer, soundsystem en monitorspeakers.
Speakers buiten de kist maken hoorbaar wat er binnenin gebeurt. De bespeler
kan uiteindelijk het instrument, als hij de diepere |
||
![]() |
![]() |