make art: chmod + x art
2-7 March 2010
make art is een internationaal festival opgedragen aan de intergratie van Free/Libre/Open Source Software (FLOSS) in digitale kunst. Deze 5e editie - chmod +x art - vindt plaats in Groningen (NL), van 2 tot en met 7 maart 2010.
make art is an international festival dedicated to the integration of Free/Libre/Open Source Software (FLOSS) in digital art. The fifth edition – chmod +x art - will take place in Groningen (NL), from the 2nd to the 7th of March 2010.
Doe mee (gratis) en participeer in: Workshop hello wor(l)d!, expositie, Hocus Pocus lezingen, Placard headphone concert, breakfast club, speed geeking & pecha gnucha, boekpresentaties.
Join for free and take part in:
Workshop hello wor(l)d!, exhibition, Hocus Pocus lecture evening, Placard headphone concert, breakfast club, speed geeking & pecha gnucha, bookshop
With: Wayne Clemens (GB) , Martin Howse (GB), Graham Harwood (GB) , IOhannes Zmoelnig (AT), Pall Thayer (IS) , Dave Griffiths (GB), Gabor Papp (HU), Agoston Nagy (HU), Florian Cramer (DE), Natalie Magnan (FR), …
more info: http://makeart.goto10.org/chmod+x
organisation:
GOTO10
SIGN
met dank aan Gemeente Groningen
chmod +x art
make art Groningen
2- 9 March 2010
make art
make art is is een internationaal festival rond Free/Libre Open Source Software (FLOSS) en open content in digitale kunst. make art biedt performances, presentaties, workshops en een expositie, rond de vage grens tussen kunst en het programmeren van software. Het festival is opgedragen aan Free Software kunstenaars, open hardware hackers en command line fetishisten. make art creert op speelse manier een podium voor intensieve uitwisseling van kennis en vaardigheden tussen de uitgenodigde kunstenaars, musici, programmeurs, specialisten, en het publiek. Het festival combineert reflectie, actie en beschouwing door presentaties, lezingen, workshops, performances en expositie met elkaar te verbinden.
concept
De computer als theater, als schrijver van liefdesbrieven, de computer als wereld, als plaats voor revolutie, kunst als executable. In chmod +x art presenteert make art Groningen kunstenaars die onze opvattingen, dromen en fantasieën over machines en code op hun kop zetten en laten zien dat programmeren een eindeloos intrigerende manier van creëren is. Code is een medium. Of het nou gebruikt wordt om instructies te formuleren voor een computer, ideeën voor een mens of allebei. Het schrijven ervan beïnvloedt en stuurt het creatieve proces van de kunstenaar. Ghost programmers mogen daarom thuis worden gelaten. Naast het belang van het zelf schrijven van code is ook het laten zien van die code essentieel. Zonder source code blijft software art een goocheltruc. Doe het zelf en laat het zien!
programma
2 maart tot en met 9 maart
-Expositie: Pall Thayer (IS), Wayne Clemens (UK), Martin Howse (UK), Graham Harwood (UK)
-Boekpresentaties: boeken en tijdschriften rond FLOSS en kunst. Titels: FLOSS+Art, Data Browser (Curating Immateriality + Engineering Culture), Neural, Noise & Capitalism (Emma Hedditch, Howard Slater, Anthony Iles & Mattin)
Dinsdag 2 maart: workshop IOhannes Zmoelnig (AT)
Woensdag 3 maart: workshop Pall Thayer (IS)
Donderdag 4 maart: workshop Dave Griffiths (UK) Gabor Papp& Agoston Nagy
Vrijdag 5 maart: speed geeking, pecha gnucha diverse opleidingen o.a. Piet Zwart instituut
Zaterdag 6 maart:
-Breakfast club door cyber feminist Natalie Magnan (FR)
-Lezingen: Joasia Krysa (UK), Florian Cramer (D), Graham Harwood (UK), Martin Howse (UK).
-Placards: IOhannes Zmoelnig, Dave Griffiths, No Copy Paste
Zondag 7 maart: Breakfast club door Natalie Magnan (FR)
expositie/ bibliotheek
expositie
Pall Thayer - Microcodes - http://pallit.lhi.is/microcodes/index.php
Microcodes zijn zeer kleine, op code gebaseerde kunstwerkjes. Iedere Microcode is een opzichzelfstaand kunstwerk. De sleutel tot de conceptuele betekenis van de werken kan worden gevonden in de combinatie van de titel, de code en de resultaten van het op de computer uitvoeren van de codes. "De Microcodes van Pall Thayer zijn korte stukjes code, geschreven in Perl en op een website gepresenteerd voor bezoekers om te lezen, downloaden en uit te voeren. De code is weergegeven op een moderne, neutrale website. De code is gelicenceerd onder GNU GPL versie 3 (of later), zodat iedereen vrij is de code te gebruiken, veranderen en te redistribueren.
Wayne Clements - love2 - http://www.in-vacua.com/cgi-bin/love2.pl
Dit is de gesimuleerde emulatie van de Manchester Mark 1 "Loveletters", de eerste electronisch gegenereerde tekst. Loveletters is een programma uit 1952, door Christopher Strachey, dat op de Manchester Mark 1 computer draaide. De emulator is een creatie van David Link. 'love2' is "reverse-engineered" door vanuit de versie die gevonden kan worden op Davids website terug te werken. Dit is gebeurd zonder naar Davids code te kijken, hierdoor zijn eventuele gebreken niet zijn schuld!
Martin Howse - island2 - http://www.1010.co.uk/org/island2.html
island2 is een free software applicatie die een semi-permanent, geïsoleerd eiland in het geheugen van de computer creëert. Het eiland blijft onaangetast en honkvast in het fysieke geheugen totdat de computer uitgezet of herstart wordt. De huidige island2 implementatie werkt als laadbare kernel module voor Linux kernels (2.4 en 2.6 getest) en beslaat 4MB RAM geheugen. Toekomstige versies zullen onzichtbare netwerken tussen eilanden bezitten, gebruikmakend van obscure protocollen, als onderdeel van het promiscuOS project.
Graham Harwood - Class LibaryHarwoods Class Library is een 'codework' - een combinatie van programma code en geschreven tekst - dat de materiele omstandigheden van het werken met code en haar poetische vorm benadrukt. Binnen de wereld van programmeren is een 'Class Library' een collectie van subroutines, samen gebruikt om software te produceren; of in dit geval klaar om te worden uitgevoerd als verzet tegen de bourgeois levensstijl door "class action".
workshop "./helloworld"
De workshop "./helloworld" is een kennismaking met 3 verschillende artistieke benaderingen tot programmeren: grafisch, code (poetry), en live coding. De workshop laat de deelnemer proeven van alle drie de smaken en is bedoelt als inspiratie en ontdekkingstocht voor kunstenaars die nieuwsgierig zijn naar deze vormen van kunst maar het nog nooit hebben durven uitproberen.
DAG 1: IOhannes Zmoelnig - Pure Data - Introductie Pure Data. Pd (oftewel Pure Data) is een real-time grafische programmeer omgeving voor audio, video en graphical processing. Pure Data kan gebruikt worden voor audiovisuele performances, installatie kunst, software art en meer. Het is een programma dat door de visuele benadering ook voor niet-programmeurs toegankelijk is, en de overstap van grafische interface en prefab naar het zelf programmeren van beeld en geluid genererende software mogelijk en soms zelfs aangenaam maakt.
DAG 2: Pall Thayer - Microcodes workshop. In deze workshop leer je hoe je Microcodes kunt lezen en interpreteren, hoe je ze kunt uitvoeren op je computer en hoe je ze zelf kunt (her)schrijven.
DAG 3: Dave Griffiths & Gabor Papp & Agoston Nagy- Fluxus. Introductie live coding met Scheme en Fluxus. De workshop begint met een duik in de achtergrond van livecoding en abstracte animatie met veel beeldmateriaal en wat korte geschiedenis. Daarna volgt een introductie tot programmeren in de taal Scheme. Tegen het einde van de dag wordt er gewerkt met "procedural modelling" en animatie.
De workshop is gebaseerd op 100% Free/Libre/Open Source Software. Al het materiaal dat gebruikt wordt tijdens de workshop zal online verkrijgbaar zijn onder een open content licentie. Gedurende de workshop wordt er gewerkt met het USB bootable puredyne GNU/Linux besturingssysteem. Deelnemers krijgen een puredyne USB stick, je stopt hem in de computer, zet de computer aan en je kunt meteen beginnen te werken met GNU/Linux en alle software en files die gebruikt worden tijdens de workshop. Je krijgt hem uiteraard mee naar huis.
Pecha Gnucha avond
Pecha Gnucha is een presentatie avond waarbij deelnemers een diavoorstelling van 20 afbeeldingen presenteren, in een totale tijd van 6 minuten en 40 seconden. Deze Pecha Gnucha special doet de sprankelende ideeën afkomstig van het talent aan de Master Media Design aan het Piet Zwart Instituut en Interactive media and environment van het Frank Mohr Instituut in razend tempo uit de doeken.
Voorafgaand aan de presentaties vinden korte workshops plaats, 30 minuten per stuk, door en voor studenten. In deze "geek dating" sessie leren de studenten elkaar in rap tempo een techniek, vaardigheid of concept.
placard
Het Placard koptelefoon en streaming festival: Experimentele electronische muziek stroomt je oren binnen via locale en internationale streams. Live coding is het schrijven van (delen van) een programma terwijl het wordt uitgevoerd. De performer schrijft en herschrijft de code die door de computer wordt uitgevoerd en die het beeld en geluid genereerd dat het publiek waarneemt. Het vernietigd de scheiding tussen gereedschap/software en (kunst)product en laat code als artistiek proces zien. Live coding is radicale openheid en toont de creatieve potentie van code als medium.
IOhannes Zmoelnig - do sinusoids dream of electric sweeps?- http://umlaeute.mur.at/Members/zmoelnig/projects/sinusoiddreams
"do sinusoids dream of electric sweeps" is een live-coding performance in pure-data. Het is gebaseerd op zelf-modificerende Pd-patches ("agents") die op een semi-zelfstandige manier op elkaar reageren.
Dave Griffiths - Scheme Bricks - http://www.pawfal.org/dave/index.cgi?Projects/Scheme%20Bricks
"Scheme Bricks" is een live coding performance waarin er visueel met Scheme geprogrammeerd wordt. Door de visualisatie van de code is het verloop van de performance en de werking van de taal en het programma dat geschreven wordt inzichtelijk gemaakt.
No Copy Paste - titel nog onbekend - http://ncp.kibu.huNo Copy Paste genereerd real-time muziek en beeld door middel van live coding, waardoor de expressieve mogelijkheden van programmeer talen als middel om digitale processen vorm te geven en te manipuleren, zichtbaar en hoorbaar worden.
De esthetiek van hun performances wordt bepaald door de programmeer methode, waarin al het muzikale en visuele materiaal vanaf de grond wordt opgebouwd gedurende de performance. Voor beeld en geluid worden soortgelijke algoritmes gebruikt, de performers hebben invloed op het gedrag van elkaars programma's via audio input en netwerk. Ze laten de source code die ze aan het schrijven zijn continu zien via schermen en projecties zodat het menselijke element van programmeren benadrukt wordt.
lezingen: hocus pocus
De lezingen avond "hocus pocus" onderzoekt de rol die source code speelt in het begrip van software kunst.
Joasia Krysa - Kurator.org Lezing over het belang van source code in het beschrijven en begrijpen van software.
Florian Cramer - www.pleintekst.nl Hocus pocus of de grote verwarring van formele en natuurlijke talen. Software en taal zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Software verwerkt taal en is er ook uit opgebouwd. Maar taal heeft een andere betekenis binnen de context van computing. Taal in computers is als taal in magie, woorden voeren direct operaties uit. Dit klinkt mysterieuzer dan het is. Schrijven in een programmeertaal is instructies formuleren voor een totale idioot. Binnen de interface design, Artificial Intelligence en kunst wereld wordt er nog steeds tevergeefs gepoogd deze formele talen dichter bij menselijke taal te brengen. Een analyse.
Graham Harwood - http://www.mongrelx.org/ Free Media, Codeworks voor sociale actie, tekst virussen en revolutie. Harwood vertelt over zijn werk en de rol die FLOSS daarin speelt. Technologie kan isolerend en segregerend werken. Harwood zet zich in om te bewijzen dat het anders kan, met zijn maatschappijkritische werk (zowel artistiek als sociaal) geeft hij de middelen om zelf in controle te zijn en creatief om te gaan met media vrijelijk uit handen.
Martin Howse - www.1010.co.uk Howse presenteert PromiscuOS, een disfunctioneel artistiek besturingssysteem dat losbandige, lekkende code en data verkiest boven beveiliging en functionaliteit. PromiscuOS is een veranderde en geredistribueerde versie van een reeds bestaand GNU/Linux besturings systeem. De veranderingen betreffen het verwijderen van beveiliging, segmentatie en objectivering uit alle niveaus van het systeem om de generatie, distributie en executie van mobiele promiscue code door het gehele systeem mogelijk te maken.
breakfastclub zaterdag en zondag ochtend:
interviews, meet & greet met koffie en croissants met Natali Magnan (FR) cyber feminist.
boek presentaties
In de kelder van Sign zullen boeken en tijdschriften rond FLOSS en kunst worden gepresenteerd. Titels: FLOSS+Art, Data Browser (Curating Immateriality + Engineering Culture), Neural, Noise & Capitalism (Emma Hedditch, Howard Slater, Anthony Iles & Mattin) |