Mediakunstenaars Sander
Houtkruijer & Rik Möhlmann
houden zich bezig met de uiteenlopende verschijningsvormen van
de westerse beeldcultuur met haar associaties, betekenissen en
conventies.
Met 'Temptation Island' bundelen zij voor het eerst hun werkwijzen
samen tot een wulpse multimediale-orgie. Op speelse wijze onderzoeken
ze hierin de rol van objecten en video-beelden. Door ze in te
zetten als pure verleiders die enkel verwijzen naar een eigen
esthetiek of semiothiek, als waren het eilanden.
In zijn werk houdt Sander Houtkruijer
zich bezig met de hedendaagse beeldcultuur en dan in het bijzonder
de dominante popcultuur.
Hij speelt met de conceptuele regels binnen beeldende kunst en
de formele regels van de toegepaste beeldende sectoren en vermengt
deze met elkaar. Hij wil een visie geven op kwaliteit, representatie
en de waarden van en tussen deze gebieden. In zijn werk concentreer
hij zich voornamelijk op verleiding en verwachtingspatronen die
men aangeleerd heeft van de conventionele beeldcultuur.
'Verdubbeling, oh Verdubbeling!'
Citererend uit diverse (sub-)culturen, taalspelen en verschillende
ordes van tijd en ruimte, typeert Rik Möhlmanns
werk zich als een complexe maar lichte beeldensoep; afwisselend
transparant en hypermediaal. In Möhlmanns werk, veelal een
mix van gevonden en eigengemaakt materiaal, is een medium behalve
een verlengstuk ook vaak een metafoor voor het menselijk zenuwstelsel.
Vanuit deze verdubbeling van de perceptie (ons hoofd zit in de
wereld, maar de wereld zit ook in ons hoofd), beweegt Möhlmann
zich langs de breuklijnen waarmee cultuur zich als tweede natuur
onderscheidt. Refererend naar het gebruik van oude en nieuwe media,
zapt hij tussen 'hoge' en 'lage' cultuur. Vanuit een permanente
onbeslistheid om onderscheid als 'realiteit' of 'luchtkasteel'
te moeten zien, bouwt Möhlmann aan een 'reëel luchtkasteel';
een speeltuin waar filosofische problematiek kan transcenderen
en oplossen in ludiek absurdisme.