Inleiding: (English text
below)
In de groepstentoonstelling 'Zoning', Signs bijdrage aan fotomanifestatie Noorderlicht 2007, is geen sprake van traditionele fotografie maar worden de grensgebieden opgezocht van fotografie met andere disciplines (zoals film, video, installatie, nieuwe media). Daarbij is het niet het middel (foto/camera) maar vooral een fotografische kijk die een rol speelt. Casper Rila (1982, Rotterdam NL) toont digitaal bewerkte oorlogslandschappen. De sporen zijn zodanig gewist dat een sterke suggestie blijft. Igor Sevçuk (1972, Banja Luka, Bosnie en Herzegovina) heeft een filmische kijk op fotografie; door cameravoering over een foto suggereert hij geschiedenis. Esther Kempf (1980, Bafut Kamerun) maakt installaties met objecten en de ruimte. Spelend met gezichts-/camerastandpunt creëert ze de illusie van een andere realiteit. Nan Hao (1981, Beijing, China) (foto's/video's: "The usefulness of what it is not") plaatst zijn lichaam in specifieke situaties waabij hij het normale in het abnormale transformeert en een relatie aangaat met het functionele. Meer
informatie over de kunstenaars en het werk: Igor
Sevçuk (Rijksacademie Amsterdam 2005) installatie
'Picnic' is een foto, video hybride. De film focust op gedeeltes van
een oud familiekiekje met een centraal geplaatste vaderfiguur glimlachende
moeder en jongetje op de achtergrond. Dit gebeurt vanuit verschillende
posities zodanig dat een verborgen politiek geladen familiegeschiedenis
wordt gesuggereerd. Toegevoegde geluiden, een sporadische voice-over
met onsamenhangend commentaar en ritmische montage verdoezelen het onderscheid
tussen integriteit en manipulatie. Pas later, als alle fragmenten bij
elkaar komen is te zien dat het kind een geweer vasthoudt. Op het uiteinde
van het geweer verschijnt het Esther Kempf, (Rietveld Academie Amsterdam 2005) maakt installaties en gebruikt de filmcamera en de monitor om een overgang te creeeren tussen werkelijkheid en illussie. Ze maakt een compacte opstelling van kleine triviale voorwerpen en afval, in combinatie met een bepaalde ruimte. Daarbij plaatst ze een filmcamera met vast standpunt, vaak vanuit een verrassende hoek, en een monitor Het fotografische kader en gezichtspunt op de monitor van de voorwerpen en de ruimte is dusdanig dat het een andere werkelijkheid suggereert Het is met moeite te herkennen dat dit opgebouwd is uit de genoemde voorwerpen en plek. Door het gebruik van camera gaat het begrip van grootte en het vergelijk met de naaste omgeving verloren. De vervreemding onstaat doordat zowel de gecreerde werkelijkheid op de monitor als de opstelling van de voorwerpen waar deze uit voortkomt te zien zijn. Visueel ervaar je beide beelden verschillend terwijl je verstandelijk weet dat het dezelfde voorwerpen zijn. Je ervaart de essentie van wat een opname is en wat de werkelijkheid is. Nan Hao (postacademie FMI Painting 2007 Groningen) toont foto's, videostills en video's waarbij hij een fotografische benadering combineert met het tijdsaspect. Door de grens uit te dagen tussen ruimte en menselijk lichaam stelt hij de urgentie aan de orde van wat in de basis menselijk en natuurlijk is. Deze ervaringen die we verloren lijken te hebben door de dominantie van de hedendaagse cultuur, technologie en materialisme stelt hij aan de orde in zijn werk. Nan Hao is zich bewust van het feit dat ons gedrag wordt geconstrueerd door verschillende funktionele culturele en sociale normen die bewerkstelligen dat we ons conformeren. In zijn werk experimenteert hij met psychologische en fysische mogelijkheden in dit dominante kader. Hij plaatst zijn lichaam in specifieke situaties, zoekt grenzen op van fysiek en psychologisch ongemak, waarbij hij het normale in het abnormale transformeert en een relatie aangaat met het functionele. Hij denkt aan zijn lichaam o.a. als sculptuur, onderdeel van architectuur, onderhevig aan mutatie en transformatie. Zo ligt hij in 'Being living sculpture' in de gang van de universiteit in abnormale houding stil tegen de wand terwijl de studenten langs hem snellen. beeldmateriaal >hier< ENGLISH Igor
Sevçuk his installation 'Picnic' is a hybrid
of photo and video. The film focuses on parts of an old snapshot with
a central positioned father figure, a smiling mother and a little boy
in the background. This is done from several positions that suggest
a hidden politically tense family history. Added sounds, an occasional
voice-over giving incoherent commentary and rhythmic editing cover up
the difference between integrity and manipulation. Esther Kempf makes installations and uses camera and microphone to create a transition between reality and illusion. She makes compact formations of small trivial objects and waste combined with a specific space. She positions a fixed camera often from an unexpected angle and a television screen. The photographic frame and the viewing direction on the screen is done in a way that suggests a completely different reality. It's hard to recognise that this has been built by the objects and the space. With the use of the camera the understanding of dimensions and it's direct surroundings gets lost. The estrangement develops because both the created reality on the screen and the positioning of the objects are exposed. Visual you experience both images differently and at the same you know they are the same objects. You experience the essentials of a recording and reality. Esther Kempf: 1980, Bafut Kamerun/ Rietveld Academie Amsterdam, 2005 Nan
Hao
shows photos, videostills and videos in which he combines a photographic
approach with aspects of time. Challenging space and the human body
he puts up what essentially is natural and what is human. We seem to
have lost these experiences by contemporary culture, technology and
materialism and Hao presents this in his work. Nan Hao is aware of the
fact that our behaviour is constructed by several functional cultural
and social values which result in conformation. In his work he experiments
with psychological and physical possibilities within this dominant frame-work.
He positions his body in specific situations, searches for the borders
of physical and psychological inconvenience where the normal transforms
in the abnormal and engages a relationship with the images
>here< |