![]() |
18
Januari t/m 15 Februari 'Het Dier' (een
antropomorfische kijk) |
|
>>
Anne van Eck - Margret Gudmundsdottir - Wobke Oldenburger - Evelyne
Snijders << |
|
![]() |
|
U
bent van harte op de opening met de hondjes Dagoe & Skilos op Zaterdag
18 Januari om 17.00h |
|
|
|
Van
18 januari tot en met 15 februari 2003 organiseert Sign een groepstentoonstelling
met als thema 'Het Dier'. Daarbij willen we ons niet richten op de directe
verschijning of de letterlijke verbeelding van een dier. Sign wil dit
thema juist antropomorfisch benaderen; waarbij in feite de mens centraal
staat.Het dier wordt als aanleiding gebruikt om menselijke zienswijzen
of eigenschappen te tonen. De volgende 4 kunstenaars zijn uitgenodigd die ieder een eigen invalshoek tot dit thema hebben.Een afgeleide vorm m.b.t. het dier is de connectie tussen het werk van de vier genodigde kunstenaars. Uiteraard is dit niet de enige intentie van ieders werk. |
|
Margret
Gudmundsdottir |
![]() |
"Best
pet possible" maakt kleertjes voor o.a. muizen, fretten, honden
in een ver doorgevoerde personificatie van het dier. Er zit een opbouw
in het werk van Margret Gudmundsdottir:Ze maakt niet alleen kleertjes
voor dieren maar ook een mengvorm d.w.z. kleding voor mensen waarin
de aanwezigheid van het dier is geïntegreerd b.v. een rode trui
waarbij in de kraag plaats is voor een fret of een colbert met tunnels
waar fretten doorheen kunnen lopen. Uiteindelijk maakt zij ook kleren voor mensen waarvan het oorspronkelijke ontwerp voor dieren bedoeld is. Hierbij gaat ze uit van een fictieve aanname dat het bestaan van kleding voor dieren normaal is. Op een van haar video's vindt een confrontatie plaats tussen de menselijke drang tot personificatie en de reactie van het dier zelf. Op de opening zaterdag 18 januari zijn er twee dierlijke modellen die de speciaal ontworpen mode dragen van Margret Gudmundsdottir. |
|
Wopke
Oldenburger |
![]() |
toont
een hartklep voor een dinosaurus de "Diplodocus longus". Een
medische uitvinding ten bate van de mens wordt nu, na gedegen wetenschappelijk
onderzoek, toegepast op een uitgestorven wezen. Dit is een menselijke
gedachtegang in dierlijke context. Uitgangspunt is dat de dinosaurus
in de ogen van de kunstenaar nog steeds bestaat. In zijn gedachten vallen
miljoenen jaren weg. Naast de hartklep en de sporen van het onderzoek wordt er tevens een (fictieve) documentaire getoond waarin de kunstenaar zelf als wetenschapper/uitvinder van de hartklep een rol vervult. Tevens wordt de de uitvoering van de hartoperatie bij de dinosaurus gesuggereerd. Op computer is een animatie te zien van de inwendige werking van de hartklep. |
|
Anne
van Eck |
![]() |
toont
een laboratorium opstelling van dierembryo's/ foetussen van ongebakken
klei die constante menselijke verzorging nodig hebben om behouden te
blijven. In tegenstelling tot Gudmundsdottir en Oldenburg gaat zij niet uit van het levende dier maar maakt een levenloos object als ..metafoor voor het dier.Van groot belang is het materiaal/beeld waaruit het bestaat en de menselijke verzorging die dat nodig heeft om verval tegen te gaan. De bezieling ligt daardoor mede in het menselijk handelen ( het verzorgen) |
|
Evelyne
Snijders |
![]() |
de
afgeleide vorm komt niet meer voort uit de drang om een beeld van het
dier te maken maar richt zich op het materiaal. De huid van een dier
wordt de huid van de afbeelding. Bij Snyders ligt de nadruk op het directe
materiaal, versterkt door de geconcentreerde(bijna maniakale) wijze
waarop het aangebracht is. Het dier is niet van belang het is alleen
nog aanwezig als een echo. |