WISSELZONE Wissel #3 Ruchama Noorda

WISSELZONE 

Wissel#3 Ruchama Noorda

13 en 14 juni 2009

Tempel van Ontvangst
een project van Mariëlle Videler
30 mei tot en met 21 juni 2009

Opening zaterdag 30 mei: 15:00 uur – 18:00 uur
Locatie: Noorderstation projectruimte NW, Kastanjelaan1 Groningen
Open donderdag t/m zondag 14.00-17.00 uur

In kunstprojectruimte Noorderstation NW te Groningen initieerde Mariëlle Videler namens SIGN, van 30 mei tot en met 21 juni een installatie getiteld Wisselzone
Met het creëren van deze installatie deed zij een onderzoek naar het uitwisselen van ‘objecten’ in relatie tot de onderwerpen: reizen, offer, geven en overdrachtritueel. In de installatie, een voortdurend veranderende situatie, ontving zij elke week een gastkunstenaar en vonden er publieke performatieve acties plaats.
De gastkunstenaars waren; Cindy Moorman, Maurice Bogaert ,Ruchama Noorda, Gerben Hermanus. (Zie programma en tijdstabel Wisselzone hieronder).
De vraag aan de gastkunstenaars was om op persoonlijke wijze de reis aan te gaan en vanuit hun praktijk ideeën over het thema vorm te geven en in de Noorderstation projectruimte te presenteren. Elke reis werd uitgelicht in vijf stadia; de treinreis, de aankomst, het diner, het overdrachtsritueel en het vertrek. De projectruimte werd daarbij beschouwd als de tempel van ontvangst dat uiteraard ook open stond voor publiek.

Tempel van ontvangst:
Marielle Videler transformeerde de ruimte door middel van wandschilderingen, tekeningen, markeringen, speciaal eigengemaakt meubilair zoals tafeltjes, kussentjes, en een kookgelegenheid tot een gastvrije ontvangstruimte.
In de weken voor aanvang van Wisselzone heeft zij een zwart/wit muurschildering aangebracht in organische, ornament, en plantvorm-achtige stijl waarbij ze goed gebruik heeft gemaakt van deze merkwaardige projectruimte zelf nl. een voormalig trappenhuis met een overloop in het midden. Accent van de muurschildering lag vooral op het middengedeelte c.q./1e verdieping en bestond uit een soort grote ontloken bloemvorm die men vanaf verschillende hoeken kon zien nl. boven: perron en beneden: op straat. Verder was op deze verdieping een kookplek gemaakt. Bij de voordeur stonden in standaards 2 stokken met linten en gouden banieren klaar voor de performers.
Ontvangstritueel en vertrekritueel:
Performatieve acties, waarbij dansbewegingen, geluid en voorwerpen een rol speelden, vormden de rituelen van ontvangst en vertrek voor de gastkunstenaars. Niet alleen in de ruimte zelf maar ook in de nabije de omgeving van het Noorderstation (het perron en de trein waarmee de gastkunstenaar zou aankomen) vormden een belangrijk onderdeel van Wisselzone. Publiek werd daarbij onderdeel van de “gemeenschap”.
Vast onderdeel was de ontvangst op zaterdagen en het vertrek op zondagen door 3 performers van gastkunstenaar. De gast werd met een feestelijk ritueel begeleidt van of naar de trein door 2 performers met een staf/banier in de hand, al ritmisch gelijk bewegend op de speciaal gecomponeerde ‘tune’ hoorbaar uit de gettoblaster en gedragen door een 3e performer. De gast liep tussen hen in. Deze performance trok terloops ook veel aandacht bij het publiek. Ook het wachten op de trein was een leuk element van dit ritueel en was opvallend.
Welkomsperformance
Op zaterdag werd de gastkunstenaar en publiek in de projectruimte ontvangen, iedereen kon plaatsnemen op de trappen die van goudgele kussentjes en op maat gemaakte blankhouten tafeltjes waren voorzien. De grappige welkomsperformance van Marielle Videler & de 2 performers diende als een speelse kennismaking waarbij b.v allerlei voorwerpen, objecten een rol speelden (citrusplant, klapperpistooltje, glaasjes ranja, keukenwekker etc.) of waar publiek absurde opdrachtjes moest uit voeren zoals draden spannen tussen bezoekers, of een soort Twister (hetgeen deed denken aan kinderfeestjes). Op de 1e verdieping van de ruimte was een assistent ook al bezig met het maken van soep dat het welkomsgevoel en de eetlust bevorderde (vanwege de geuren). De soep werd na de performance opgediend.

Kunstwerken, objecten:
Zondags deed de gastkunstenaar zijn of haar bijdrage (zie hieronder omschreven) en liet daarna een residu of autonoom kunstwerk achter in de ruimte voor de expositie.
Cindy Moorman liet de geluidsopname achter van de toon van de performance ‘Overgave’, die het Groninger studentenkoor ‘Bathroomsingers’ op 31 mei voor haar had uitgevoerd.
Maurice Bogaert liet op 7 juni zijn kijkmachine “ Cinema 1” achter, een autonoom kunstwerk.
Ruchama Noorda deed op 14 juni haar performance: “Reinheid rust, regelmaat”. Met een ouderwetse stencilmachine drukte zij pamfletten en liet deze achter voor publiek.
Gerben Hermanus had een opblaasbaar draagbaar landschapje gemaakt die door publiek opgeblazen diende te worden m.b.v. voetpompen dat was tevens ook onderdeel van zijn performance.
Dit landschap was ivm de laatste dag van Wisselzone alleen op de zondag 21 juni te zien.

met dank aan: Gemeente Groningen, Je Maintiendrai Fonds

Programma WISSELZONE

WISSEL #1
Zaterdag 30 mei
15:33 uur ontvangstritueel voor aankomst gastkunstenaar Cindy Moorman
17:00 uur maaltijd

Zondag 31 mei
15:00 uur Overgave_0032/2087 performance Cindy Moorman
16:53 uitgeleide vertrek Cindy Moorman

WISSEL #2
Zaterdag 6 juni
15:33 uur ontvangstritueel voor aankomst gastkunstenaar Maurice Bogaert
17:00 uur maaltijd

Zondag 7 juni
15:00 uur ‘Cinema 1’ video-installatie Maurice Bogaert
16:53 uur uitgeleide vertrek Maurice Bogaert

WISSEL #3
Zaterdag 13 juni
15:33 uur ontvangstritueel voor aankomst Ruchama Noorda
17:00 uur maaltijd

Zondag 14 juni
15:00 uur “Reinheid, Rust en Regelmaat‘ performance, Ruchama Noorda
16:53 uur uitgeleide vertrek Ruchama Noorda

WISSEL #4
Zaterdag 20 juni
15:33 uur ontvangstritueel voor aankomst Gerben Hermanus
17:00 uur maaltijd

Zondag 21 juni
15:00 uur ‘Etude Nature’ performance Gerben Hermanus
16:53 uur uitgeleide vertrek Gerben Hermanus

Wissel # 3 Derde gastkunstenaar was Ruchama Noorda die 13 en 14 juni langskwam. In Ruchama Noorda’s werk valt een hedendaagse beeldtaal samen met sterke symboliek en verwijzingen naar de kunstgeschiedenis, religie en rituelen. Hierdoor ontstaan nieuwe interessante verbanden, met dikwijls een kritische en politiek ondertoon. Zij toonde haar nieuwste performance Reinheid, Rust en Regelmaat. Tijdens deze performance werkte zij aan een getekend en geschreven pamflet en dupliceerde dit door middel van een stencilmachine. Publiek kon de pamfletten meenemen.