Trudy Oosterhuis & Grasland Ezinge

Trudy Oosterhuis & Grasland Ezinge

(mede met dank aan Emmaplein Foundation en Toukomst Nationaal programma Groningen)

Trudy Oosterhuis:
“ Het landschap is mijn atelier – de materialen die daar aanwezig zijn vormen het uitgangspunt van de werken die ik maak. Ik zoek naar het spanningsveld tussen organisch en geometrisch, heden en verleden, creëren en conserveren, cultuur en natuur, tussen mens en landschap. Mijn werk nodigt de toeschouwer uit om dieper te kijken, en een nieuwe relatie aan te gaan met het landschap’.

Over Grasland zegt ze:
“Ezinge is een wierdedorp, waar vroeger bij springtij water het land op stroomde. Voordat het dorp er überhaupt lag liep de Waddenzee door dit landschap in slenken, geulen en prielen.
(Oosterhuis maakt connectie met het oude landschap uit de 8 en 9e eeuw; Lauwerszee, Humsterland en de slenken, oude zeearmen die tot Ezinge reikten) .

“Door de eeuwen heen heeft Ezinge verschillende transformaties ondergaan, van een agrarische nederzetting tot een welvarend handelscentrum in de middeleeuwen. Deze geschiedenis is nog steeds zichtbaar in het landschap, zowel in de bodem als in de kronkelende ligging van sloten en wegen.
Tijdens mijn bezoek aan Ezinge viel me deze historische gelaagdheid direct op en het diende als inspiratie voor mijn verdere plannen. Het landschap vertoont talloze patronen die veel vertellen over de geschiedenis van de regio. Mijn eerste stap is om te onderzoeken hoe ik door het maaien van gras in bepaalde patronen deze verborgen geschiedenis zichtbaar kan maken.
Het maaien is een methode om de fysieke verschijningsvorm en de diepgang van het landschap zichtbaar te maken. Op deze manier breng ik de gelaagdheid naar voren en leg ik een link tussen het heden en het verleden. Na het maaien wil ik verkennen wat ons verbindt met dit gebied. Welke herkenbare patronen zijn er, zowel in het landschap als in onszelf als mens? Door te weven, een handeling die verbindt, hoop ik op een conceptuele manier te laten zien welke banden we hebben met het landschap en de regio. Ik streef ernaar om met het weven patronen van het landschap en de mens uit te beelden en zo de relatie met en beleving van het landschap te versterken.
Door het landschap op deze wijze te verkennen, te verbeelden en te proberen te begrijpen, krijg ik niet alleen inzicht in de fysieke kenmerken van het landschap, maar ook in de sociaal-culturele ontwikkelingen van de omgeving en haar gemeenschap”.

Trudy’s proefnemingen over werkmethodes voor Grasland bestonden oa. zeis cursus van Landschapsbeheer Groningen. Haar research had ook te maken om een idee te krijgen van de omvang van haar project en de seizoensgebonden processen. Bv tav monumentaliteit van patronen, de weef staketsels, de functie van het maaien. 
Met haar plan moet ze zich verhouden tot het maaiseizoen en de timing van landbouw en omgeving. Dit moet afgestemd worden op dit soort processen van groei en verwerking; dus er moet afgesproken worden met de boer die dit gras maait.

Activiteiten en presentatie van 20 juli -31 augustus 2024:
Trudy verblijft van 20 juli t/m 4 augustus op Grasland:
Zij gaat haar zelfgemaakte grote weeframen opzetten op Grasland. Deze zijn gebruiksvoorwerpen voor het weven en tevens in augustus zichtbaar is als monumentaal sculptuur waarop de immense weefmatten gedrapeerd worden.

Publieksmomenten
20 juli 2024 – patroon wordt gemaaid olv zeis specialist Christ van Beek met een 15-tal vrijwilligers van stichting Landschapsbeheer.
-Drone opnames van maaien en het ontstaan van het slenkenpatroon is er dan ook.
Documentatie filmopnames is dus essentieel.

Het gemaaide materiaal gras wordt verder verwerkt en gebruikt om te weven, vlechten in de periode daarna. Met assistenten.

Specifieke publieksmomenten (tezamen met project van Suzanne Bernhardt en Philipp Kolmann) 
27 & 28 juli 2024 – weven met publiek olv. STROVLECHTWERK
4 augustus Oogst feest
4 t/m 31 augustus – presentatie van het resultaat op Grasland Ezinge,
Torenstraat 40 Ezinge