Timeline Gallery, fear in public space- Booklaunch & Review
Timeline Gallery, fear in public space-
Booklaunch & Review
25 February-1 March 2020
Opening: Tuesday 25 February at 17.00 hrs.
Launch of the publication of ‘Timeline Gallery, fear in public space’
Kevin Perrin: laChuteDesign
Soup & snacks/ Talk: ”Parrhesia revisited” by Bibi Straatman/ A preview of the film ‘Roses’ by Josefin Arnell & Helen Anna Flanagan.
Review (25-2 till 1-3): films, books, interviews, podcast, posters, visuals, stickers…
& results of workshops artists with students Minerva
Timeline Gallery, een project rondom interventies in de publieke ruimte van Groningen met als thema angst en publieke ruimte, vond plaats in 2018-2019.
Na een voorbereidende conferentie, masterclasses met een 10-tal lezingen en workshops hebben 11 kunstenaars in teams nieuwe interventievormen ontwikkeld en uitgevoerd. Zij stelden angst en ongemak en het publieke domein aan de orde en maakten daarbij gebruik van allerlei verschillende media vormen.
De kunstenaars gaven ook tijdens de projectweek 2020 workshops aan studenten van Academie Minerva.
Nu is er de autonome publicatie met vele inhoudelijke bijdragen van kunstenaars en researchers. De lancering hiervan is op dinsdag 25 februari om 17.00 uur te midden van een review presentatie en bijdragen van studenten in SIGN. U bent welkom!
Timeline Gallery, a project around interventions in public space in the city of Groningen with theme Fear in Public Space took place in 2018-2019. After a preliminary conference and masterclasses, eleven artists grouped in teams developed and executed new forms of intervention, using different media. The artists also worked during a week-long elective course with students of Minerva Art Academy. Now an autonomous publication has been printed with a variety of contributions from the participating artists and reseachers; beside that work of the students is showcased at SIGN. The booklaunch and showcase are to be held on February 25th at 17.00 hrs. in SIGN. You’re welcome!
Artists: Alice Strete, Angeliki Marina Diakrousi, Pendar Nabipour, Ryan Cherewaty, Nadine Rotem Stibbe, Jaleesa Mallée, Giulia de Giovanelli, Eric Peter, Josefin Arnell, Helen Anna Flanagan, Quenton Miller
The project Timeline Gallery, fear in public space’ is a collaboration of:
-Minerva Art Academy and Research Group Image in Context, part of Hanze UAS
-SIGN projectspace, Groningen.
-Research and design studio DesignArbeid, Amsterdam.
Timeline Gallery fear in public space Groningen is kindly supported by Kunstraad Groningen, Stichting Stokroos, Mondriaan Fonds.
Special opening times: Tue-Sun: 12-17 hrs.
ZAALBLADTEKST
Timeline Gallery, fear in public space
Review + Booklaunch
Publication: ‘Timeline Gallery, fear in public space’
Kevin Perrin : laChuteDesign
FOR FREE
Texten, interviews : Andrea Stultiëns, Margo Slomp, Anke Coumans, Nathalie Beekman, Ruben Abels, Frederiek Bennema, Bibi Straatman.
The project Timeline Gallery, ‘fear in public space’ is project is a collaboration of:
-Minerva Art Academy and Research Group Image in Context, part of Hanze UAS
-SIGN projectspace, Groningen.
-Research and design studio DesignArbeid, Amsterdam.
Timeline Gallery fear in public space Groningen is kindly supported by Kunstraad Groningen, Stichting Stokroos, Mondriaan Fonds.
0. Conferentie & Friday Lunch Lectures
Zomer/najaar 2018
Voorafgaand aan de ontwikkelingen van de interventies zelf zijn er in juni, begin september en begin november 2018 masterclasses en lezingen georganiseerd
De masterclass ving aan met een openbare Conferentie op 25 mei 2018. Daarna, vanaf 1 juni ‘18 waren de openbare ‘Friday Lunch Lectures’ van 12-13 uur in bovenstaande periode door een 10-tal deskundigen; over wat publieke ruimte betekent in relatie tot interventies en angst.
Na de openbare lezing gaven deze deskundigen workshops, informatie feed back, reflectie aan bovengenoemde kunstenaars ter ondersteuning bij het ontwikkelen van hun visie, plannen en teamvorming.
Dit heeft SIGN in samenwerking met Lectoraat Image in Context Academie Minerva/ Kenniscentrum Kunst & Samenleving Groningen en Design Arbeid , Amsterdam georganiseerd.
1. Happiness project, Alice Strete & Angeliki Diakrousi
Uitgevoerd: 3 november 2018
Metalen plaatjes en banners met slogans zijn verspreid tijdens het Let’s gro festival 2018 een doort de Gemeente Groningen geinitieerd festival dat handelde over geluk. Met deze slogans stellen de kunstenaars de prikkelende vraag hoe iemand gelukkig moet zijn en ook dat geluk niet een vanzelfsprekend gegeven is; ze dienen ter overdenking.
2. Pendar Nabipour & Alice Strete & Angeliki Diakrousi Rumour Camp.
‘Rumour Camp’ gaat over het verspreiden van geruchten middels een sequentie van interventies en acties. Er was de volgende fictieve zaak bedacht:
“Er komt een asielzoekerscentrum voor 1500 personen in nabijgelegen dorp ‘Noorddijk’ dichtbij de stad Groningen, inclusief een moskee. Ook komt er een IND locatie in het centrum. De stad krijgt hier Europese subsidie voor en kan zich zo profileren als een ‘open minded’ stad.”
Dit gerucht hebben de kunstenaars o.a. verspreid door 2 acteurs als interviewers in te zetten tijdens de ‘Week van de Democratie’ op 16-20 november 2018 dat plaatsvond in de stad voor aanvang van de gemeentelijke verkiezingen.
Ook zijn er stickers verspreid tijdens het eerdere Let’s gro festival. Spelend met de vormgeving van Let’s gro, maar dan met de tekst: Let’m gro.
Voorts werd Onkruid graffiti kunstenaar gevraagd om statements of gezichtjes te taggen in de openbare ruimte.
Fase I: verspreiding stickers tijdens Let’s gro festival op 3 november 2018
Fase II: interviews 17 & 18 november 2018 Grote markt, Winkelcentrum Leeuwenborg.
Met getinte en een minder getinte interviewer.
Fase III: graffity door Onkruid.
Er is een podcast te beluisteren via Zomaar Radio.
Interviews zijn te beluisteren via site SIGN
2a students Academie Minerva workshop projectweek February 2020
During the project week, Pendar and Angeliki, together with students of Minerva Art Academy, staged a public intervention where a rumour was started about the international housing crisis of Groningen. The rumour was that the municipality was considering enforcing a fine on landlords who advertise housing properties to tenants exclusive of international students.
The rumour was in reaction to the very real housing shortage that is causing a lot of international and local students frustration. There have been ads posted online that called only for Dutch citizens or called even more specifically for female Dutch tenants. We were curious about the reactions of the Groningen residents to this possible law, to reveal if there was indeed a deep-seated attitude of xenophobia.
We intervened in the public space of Groningen’s residens by approaching them as an interviewer on the street. We initially set a test-run, where we asked passer-bys if they could reveal a piece of gossip in return for a cookie. Afterwards, we intervened again, this time to spread the rumour by asking passer-bys their thoughts on it. To further cement the rumour in the consciousness of the city, we campaigned the rumour on multiple social media channels and locational stickers with the hashtags #GROlandlordstop and #RentalDiversity.
Students: film
Do Phuong Thao, Leah Kilian, Lourens Stuurman, Jeanine de Weerd, Danielle Tjon-Atsoi, Nynke Krottje, Liza Kolomiiets.
3. In Loving Memory 2018 0.8°C door Nadine Rotem Stibbe & Ryan Cherewaty
Was vanaf zondag 2 december 2018 te zien op het Ebbingekwartier, Bloemsingel 2 Groningen.
Het project bestond uit: 7 flyers ‘In loving memory”, een grote banner op parkeergarage met daarvoor op het grasveld een 7-tal objecten.
Nadine Rotem Stibbe & Ryan Cherewaty creerden een dystopisch toekomstig stedelijk landschap van de DOT. De grote banner laat een interpretatie zien van dit deel van Groningen in 2050, nadat het overstroomd is. De banner van 8 x 5,50 m. was op de muur van de achterzijde van de parkeergarage bevestigd.
Flyers toonden hedendaagse objecten gezien als toekomstige archeologisch fondsen.
De sculpturen toonden objecten van de hedendaagse maatschappij vanuit de toekomstige blik, gezien als archeologische, nauwelijks begrepen vondsten.
3a Students Academie Minerva workshop projectweek February 2020
Workshop by Nadine Rotem Stibbe & Ryan Cherewaty
OBJECTS some of them.
Olivia D’Cruz
Crocodylus Manganese, Clay
The survival of an estuary and a fishing community, Region of production: Goa, India
Estimated year of production: 2050
Description: The ritual of Mannge Thapnee or crocodile worship takes place annually, on the first new-moon of the year. The fishing community on Chorao island believe that the ritual regulates the biodiversity in the estuary that their livelihoods depend on and ensures a good yield each year. They build a large crocodile out of clay from the river and decorate it with shells and flowers. After being fed and prayed to, the sculpture is left to bask along the banks of the estuary until it dissolves into the ground.
It’s the year 2050, 3 months after the ritual has taken place, a curious phenomenon has occurred. The crocodile ssculpture has been found sunbathing and mutated beyond recognition. The fishing community are horrified and see this as a bad omen over the estuary.
There are wild rumours flying around the island; Disturbed spirits? Counter rituals? Heavy metal spillage from the Manganese Ore mine 2 miles up the river? The cause is yet to be determined.
Jascha vom Ende
Name of the object: Kaleidoscope
Raw material: Paper, glass, plastic
A fractal world
When this object was first discovered people thought that they found a telescope with which people in the 20th century tried to watch the stars. It was found by a couple during a hike in a very old dilapidated vintage car that was standing in the woods of California. Fortunately the object was well preserved so scientists were able to find out its meaning.
According to several researchers the patterns that one can see through the lens used to be very significant for a so called hippie movement which took place in the 1960s. This movement was also called “psychedelic era” and was shaped by psychedelic art, music and a wild and so called ”free life style”. During this time there were also a lot of psychedelic drugs involved this object, which was referred to as a ‘kaleidoscope’. It was used as an optical instrument to create infinite patterns and the effect that was also created as visions by use of those drugs.
Lily Dollner
Instructive data tablets
Raw materials: (Originally, before degradation would have occurred): PTFE plastic, copper foil, fiberglass, epoxy resin.
Dimension: The recovered fossils range from between 10 – and 15cm long. However, in their original states, these artefacts are theorised to have been the size of small cities, or alternatively, a fingertip.
Description: The fossilized impressions of these tablets were discovered sandwiched between twenty and thirty strata below the ground, the original materials having eroded away to leave only an impression of the original form pressed into rock. The only original materials found at the excavation site were uneroded, almost entirely intact traces of PTFE plastics, which had suffered only minor wear and tear. It is clear that this material was chosen for its extremely long-lasting durability.
The function of these artefacts is clear; these tablets offered a very primitive form of data exchange. They serve as a physical manifestation of some sort of digital poetry. The content of these writings is unclear, although it is suggested that the tablets could have been used to distinguish social hierarchy, or perhaps have some kind of religious significance.
In some cases of artefacts at this site, it was found that the tablets may have had the capability to store data themselves inside; in one rare instance one such storage component was found. Despite the expansive possibilities of such a function made available to a primitive people, it was discovered that this internal storage was not in fact used for anything beneficial or culturally ground-breaking. In fact, the contents consisted largely of perplexing images of feline creatures in their infancy stage, and a vast collection of crude depictions of the ancient human reproductive ceremony.
4. ‘Space Invaders’ Jaleesa Mallée
Vanaf 26 februari 2019
Jaleesa Mallée is op zoek gegaan naar private en publieke plekken in diverse buurten. Dmv het scannen van QR codes, aangebracht op het trottoir, krijgt publiek een script te zien met kleine opdrachten voor het uitvoeren van bepaalde handelingen voor deze specifieke plek. Er was een flyer/ plattegrond van een route gemaakt verkrijgbaar bij SIGN en andere plekken. Men kan de route lopen. De website is een jaar actief geweest.
5. Choreography of Disclosure, Act1′ van Giulia de Giovanelli & Eric Peter
Uitvoering donderdag 30 mei 2019 vanaf SIGN.
Team Giulia de Giovanelli en Eric Peter presenteerden deze choreografie van zelfvervreemding.
Deelnemers doen een performance in de openbare ruimte van de stad via de telefoon werden zij geleid door de stemmen van de kunstenaars. Het was een één op één performance. Giulia de Giovanelli en Eric Peter hebben i.s.m. theatermaker Maxime Dreese een script geschreven voor deze performance.
5a Universal City Guide riso booklet € 5,-
Students: Maxime Bakker, Amer Al Wahibi, Ra’fat Ali, Manolo Ortiz, Robery Ronquillo, Gionata Girnadi
Workshop Giulia de Giovanelli
De publicatie is het resultaat van de projectweek workshop dat een experiment was in het schrijven van scripts voor performatieve wandelingen. In de zine zijn alle scripts verzameld die geproduceerd zijn door de verschillende studenten. Elk script legt de nadruk op een ander thema en gebruikt verschillende media. De scripts kunnen door iedereen worden uitgevoerd in elke publieke ruimte.
6. BLOOD SISTERS Josefin Arnell & Helen Anna Flanagan
Experimentele film gebaseerd op studenten gedrag van studentenverenigingen als bv Vindicat. 4 Oudere actrices improviseerden op de sociale rituelen van dergelijke verenigingen.
De film werd opgenomen in de Prinsentuin op zondag 23 juni jl.
Nu is de preview ‘Roses’ te zien in SIGN.
6a
Makin Fiction workshop students Academy Minerva projectweek febr. 2020
Workshop by Helen Anna Flanagan.
Reverse || esreveR, video, 1’30
Group A considered public and private spaces and the behaviours one might expect in those spaces. They considered activities that you do inside and outside and reversed them — such as sleeping in the nightclub, brushing teeth in the street, partying in the morning, working on a desktop computer by the canal, and cycling in the university. They looked to emphasise and contrast normative and non-normative behaviours to play with expectations and to explore absurdism. They worked closely together and involved a range of different locations making it a fun collaborative experience. They worked in a team to discuss, storyboard, shoot and edit. The rhythm of the editing was premised on the tempo and beat of a remixed song by DJ Peggy Gou.
Team members: Rok Černezel, Marieke van Loon, Kelly O’Dowd, Erica Marchetti, Isa Hoogeweg, Domantas Grigaitis, Helena Baumane
Influence, video, 5’40
Group B explored online worlds and communities. They used fiction to critique the way that social media functions and the way that the internet can manipulate behaviour. They made fictional social media accounts (instagram, youtube, twitch) and used the interface to create an interactive and responsive community that deals with the popularity of influencers online. They question the ethical dimension of the individuals who capitalise on these new platforms and who often showcase their value through superficial means, such as their beauty, money and fame. They worked with exaggeration, satire and performance to explore these themes and worked closely in a team to discuss, storyboard, shoot and edit.
Team members: Ruben Verkerk, Laura Hoogsteden, Job de Lange, Frank Rumahloine, Jesler Kingma, Jouke Nijboer, Rike Huizing
7. ‘Higher than History’ van Quenton Miller
Onder de titel ‘Higher Than History’ wil Quenton Miller een nieuw licht laten schijnen op de historisch koloniale betekenis van een omstreden monument of standbeeld. In Evel Knievel stijl met publiek en uiteraard gefilmd. Te denken valt aan Peter Stuyvesant en Piet Hein. In ontwikkeling!