TAKE ON/TAKE-OVER Eindpresentatie leerlingen Praedinius
TAKE ON/TAKE-OVER
EINDPRESENTATIE
interventies leerlingen ism kunstenaars
18 t/m 22 december.
Feestelijke opening op vrijdag 20 december om 16.00 uur
Locatie: SIGN, Winschoterkade 10, Groningen.
Zie ook: Take on/Take-over: Display
Take on/Take-over: Residentie
Take on/Take-over: Educatie
Het programma van Take on/Take-over bestaat uit:
1.De tentoonstelling “DISPLAY” , vangt aan met een ‘Meet & Greet’ op 11 november 14.00 uur, tussen de kunstenaars en de leerlingen van de 5e klas van het Praedinius Gymnasium. Met werken van Sil Krol, Frank Blommenstijn & Michiel van der Werf, Ruiter Janssen, Steven Jouwersma, Erik Alkema. Locatie: SIGN, Winschoterkade 10, Groningen.
2.Residentie: week 48, 49, 50 in DE GYM. De kunstenaars maken nieuwe interventies in de stad Groningen. De resultaten zijn te bezichtigen in het pand of, afhankelijk van de aard interventie, in de omgeving. Eindpresentatie met opening op 14 december. Locatie: De GYM, (nacht) podium voor hedendaagse cultuur, Oosterstraat 13 a, Groningen.
3.Cultuur educatie: week 48, 49, 50, 51. Onder begeleiding van de kunstenaars ontwikkelen leerlingen van 5e klas Praedinius Gymnasium hun eigen interventies en voeren deze daadwerkelijk uit op de maandagen 25 nov. / 2 dec./ 9 dec. in de openbare ruimte van Groningen.
EINDPRESENTATIE: 18 t/m 22 december. Feestelijke opening op vrijdag 20 december om 16.00 uur
Locatie: SIGN, Winschoterkade 10, Groningen.
Korte omschrijving resultaten interventies leerlingen:
Frank Blommestijn & Michiel van der Werf en Merel & Clair
‘Geen alcohol onder de 18’ (comazuipen) performatieve interventie. Wat de impact van camera’s en bekende logo’s niet al kan doen. Locatie: Turfsingel naast het schoolplein van het Praedinius Gymnasium
Sil Krol en Sarah & Mik
‘Fort Niemandsland’ toe eigenen van een stuk land. Locatie hoek Nieuweweg/Oostersingel
Ruiter Janssen en Anna Fleuri, Floor & Frigg. Aanbrengen prikkelende teksten in de openbare ruimte zoals:
‘Slagroom’ en ‘Roken is héérlijk’: Gymnasiumstraat/ ‘Muziekdinges’: Kruitlaan/ ‘Echt Grieks leren?’ : t.o.Werkmanscollege, Nwe. St.Jansstraat/’Wij lopen altijd aan de andere kant’: Sint Jansstraat / Ἡ σελήνη ἔλαμπεν en ‘Jupiter deus est.’, Albert Heijn, Oude Ebbingestraat.
Steven Jouwersma en David & Fynn
IKEA Ideologie, muzikale interventie in Ikea, Sontweg
Erik Alkema en Coen, Stefano & Anoush
‘Oogcontact’ performance over ‘het geobeserveerd worden’ Oosterstraat, Grote Markt, Loket Publiekszaken Kreupelstraat, Nieuwe Ebbingestraat, café Bommen Berend, V&D, Stadhuis
Teksten van leerlingen eindpresentatie
‘geen alcohol onder de 18’(Comazuipen)
“Onze interventie vond vlak vóór het Praedinius Gymnasium plaats, waar wij op school zitten. We deden ons voor als makers en deelnemers van het bekende programma ‘Spuiten en Slikken’ van BNN. Omdat in de alchoholwetgeving de leeftijd vanaf 2014 verhoogd wordt naar 18 jaar, zouden wij in dit programma nog een laatste keer gaan comazuipen. We hebben hiervoor gekozen omdat alcohol een veel besproken onderwerp in Nederland is, en de laatste tijd al helemaal. Dit was een goed onderwerp om aandacht te trekken. (Merel, Clair, Frank en Michiel wilden iets ondernemen om zo snel mogelijk beroemd te worden, red.) En sowieso wisten we dat het aandacht zou gaan trekken, want alcohol op school is natuurlijk niet de normaalste zaak. Deze aandacht wilden we gebruiken om te laten zien dat veel jongeren het niet eens zijn met de verhoging van de alcoholwet. Ook wilden we meer algemene aandacht voor alcohol en voor de jongeren die te maken hebben met de alcoholwet.
Bij onze interventie hebben we de alcohol vervangen door water met azijn, geschonken uit vodkaflessen, zodat het er echt uitzag. We hebben veel middelen gebruikt om het er zo echt en zo professioneel mogelijk uit te laten zien. We hebben stickers van BNN geregeld, een zeil met het Spuiten en Slikken logo, een hele cameracrew met BNN-jasjes aan en natuurlijk professionele camera’s.
De presentatie zag er erg geloofwaardig uit. Vooral het grote zeil en de stickers van BNN hebben veel aandacht opgeroepen. Want wie wil er nou niet op tv komen? De interventie heeft vele reacties uitgelokt. Er wordt nog veel over gepraat op school.” Merel Steneker en Clair van Swelm
(o.l.v. Frank Blommestijn & Michiel van der Werf)
Ikeaïdeology
“Ikea-Family, de perfecte familie met een oplossing voor elk probleem.
Als je familielid bent, geniet je van alle voordelen: Kasten met korting, kant-en-klare kamers en daarnaast een gratis kopje thee of koffie. Heb je je gratis kopje thee op, dan haal je er gewoon nog een! Eenmaal uitgeleut breng je het lege kopje naar een hok waar alle afwas naar toe wordt gebracht. Net als in een echte familie! Zelfs grote problemen in de wereld zoals hongersnood, kan je bij de Ikea oplossen door een knuffel te kopen. Maar een familie is nooit perfect. Ook de Ikea-Family – hoe graag ze het ook wil – heeft haar gebreken. Daarom wilden we onze interventie in de Ikea doen. Hieronder volgt een beschrijving van wat we hebben gedaan.
Ten eerste is er het meetlint. De meetlinten die in de Ikea hangen hebben we aangepast. Dit staat voor de ontregeling die af en toe plaatsvindt binnen een familie. Mensen willen even checken of de kast wel gaat passen in hun nieuwe woonkamer: hèhèhè, toch niet.
Ten tweede houdt de Ikea maar weinig rekening met alleenstaanden, gescheiden mensen en weduwes of weduwnaars. Daarom bedachten we dat er een datingservice zou moeten zijn. Zo kun je behalve een bank, ook iemand vinden om naast te zitten. Waarom zou de Ikea de klant niet met een leuke Zweedse dame in contact brengen?
Ten derde kan de sfeer in de Ikea wel wat beter, vonden wij. Op een poëtische manier wilden we commentaar geven, of eigenlijk toezingen. Dat deed Fynn samen met zijn saxofoon.” Fynn van der Ziel, David Oldenhuis
(o.l.v. Steven Jouwersma)
Fort Niemandsland
“We kwamen op Niemandsland, we zagen Niemandsland, we overwonnen Niemandsland.
Het niemandsland bevindt zich op de hoek van de Nieuweweg en de Oostersingel. Dit terrein is al jaren ongebruikt en leeg. Hierdoor werd het in onze optiek een soort onbezit land: Niemandsland. Zodoende claimden wij het land en besloten we er een fort in te bouwen, inclusief vlag, ophaalbrug en wachttoren. (De omheining van het terrein deed namelijk denken aan een vestingmuur red.) Op dit land lag veel afval, dit hebben we ook geclaimd en geplaatst om de vlag heen. Een vlaggenmast van vijf meter was het middenpunt van het Fort. Om het Fort een identiteit te geven hebben we naamborden boven de ophaalbrug en naast de wachttoren geplaatst. Alle interventie-elementen waren gemaakt van hout, behalve de vlaggenmast en de vlag. De vlag was een combinatie van ons ontwerp, waarna Sil die in elkaar naaide. Alle gebruikte elementen waren afkomstig van het gebied zelf en zijn hergebruikt door ons.
Onze interventie was een reactie op het feit dat er grote stukken grond in de stad voor een lange tijd ongebruikt blijven. Er wordt niet naar deze stukken land omgekeken, het is onduidelijk van wie het land is en het is onduidelijk wat de bedoelingen zijn met het land. Vandaar ook de naam van de interventie.
Helaas kregen we slecht nieuws te horen op de zesde levensdag van het fort: er was een illegale reactie op onze illegale actie gepleegd. Het fort is namelijk volledig gesloopt en is niet langer onder ons. Maar gelukkig hebben we de foto’s en herinneringen nog, waardoor het fort voor altijd zal blijven bestaan… totdat het land eindelijk eens zal worden gebruikt.” Mik Veldman en Sarah Wong
(o.l.v. Sil Krol)
Oogcontact
“Er is de laatste tijd veel ophef over de afluisterpraktijken van verschillende instanties. Dat afluisteren blijkt veel via media zoals internet, telefonie en dergelijke te gebeuren. Iedereen was zeer geschokt toen deze afluisterpraktijken aan het licht kwamen. Maar denken mensen wel écht na over de gevolgen van deze persoonlijke dataverzameling?
Wij hebben die vraag gepersonificeerd met onze Oogman. Deze heeft de mensen in de binnenstad zich eens flink ongemakkelijk laten voelen. Het mysterieuze personage voegde zich fysiek in gesprekken en hield de mensen goed in de gaten. Dit leidde tot ongemakkelijke en soms zelfs gênante situaties.
Het oog is gemaakt van schuimrubber en stof. Verder heeft onze Oogman een lange stofjas aan om hem enigszins op een geheim agent te laten lijken.”
Stefano d’Angelis, Coen Ameln en Anoush Niemeyer
(o.l.v. Erik Alkema)
Prikkelende teksten in de openbare ruimte “Slagroom”, “Roken is héérlijk”, “Muziekdinges”, “Écht Grieks leren?”, “Wij lopen altijd aan de andere kant”, “Ἡ σελήνη ἔλαμπεν”, “Jupiter deus est”
“Als interventie hebben wij teksten in passende typografie op ongebruikte 2D vlakken geplaatst (denk aan bijvoorbeeld gevels). Van deze teksten hebben we stickers laten printen en die op de lege vlakken geplakt. Ook hebben we twee teksten geplaatst met zwarte graffiti. De geplaatste teksten zijn bedoeld om subtiel vragen op te wekken bij de voorbijgangers.
De teksten hangen rondom onze school, het Praedinius Gymnasium. We hebben ook een tekst geplaatst bij het Werkman College. Dat is tegenover onze school. Er heerst al heel erg lang een soort rivaliteit tussen de twee scholen en met de tekst bij het Werkman College spreken we ze daar op aan. Met de andere teksten spreken we voornamelijk onze medeleerlingen van het Praedinius aan, zoals met de graffiti bij de Albert Heijn. Elke pauze gaat het gros van de leerlingen naar de Albert Heijn om eten te kopen. We hebben op de gevel van de Albert Heijn twee teksten geplaatst, een Griekse en een Latijnse. Dit zijn de eerste zinnetjes die je leert bij ons op school. Alle leerlingen van onze school begrijpen het dus.
Ook hebben we bij het rookplekje achter onze school “Roken is héérlijk” geplaatst. Dit spreekt de leerlingen die daar altijd lekker een sigaretje aan het roken zijn op een spottende manier aan. Dit viel niet zo heel erg goed bij de school. Nadat we het de eerste keer geplaatst hadden werd het weggehaald. Maar voor de tweede keer hebben we wel toestemming gekregen. Jammer genoeg is deze tekst toch weer weggehaald.”
Frigg Speelman, Floor de Graaf en Anna Fleuri Wolters
o.l.v. Ruiter Janssen