TAKE ON/TAKE-OVER 
Educatie

TAKE ON/TAKE-OVER   
Educatie

25/11 t/m 14/12/2013

Interventies in de publieke ruimte van Groningen!
Hele project Take On/Take-over vond plaats van 11 november t/m 22 december 2013

(Zie ook events: Take On/Take-Over: Display en Take On/Take-Over: Residentie)

Take on/Take-over is een gelaagd project over interventies in de publieke ruimte waarbij een interessante combinatie bestaat tussen kunstpraktijk, realiseren van nieuwe kunstwerken en cultuureducatie.
Zes jonge kunstenaars: duo Frank Blommenstijn & Michiel van der Werf, Ruiter Janssen, Steven Jouwersma, Sil Krol, Erik Alkema resideren in de GYM, Oosterstraat 13a Groningen, maken nieuw eigen werk in de publieke ruimte en begeleiden tevens 17-jarige scholieren van het Praedinius Gymnasium bij het realiseren van hun interventies.

Het programma van Take on/Take-over bestaat uit:

1.De tentoonstelling “DISPLAY” van 11 november t/m 1 december vangt aan met een ‘Meet & Greet’ op 11 november 14.00 uur, van de kunstenaars en de leerlingen van de 5e klas van het Praedinius Gymnasium. Met werken van Sil Krol, Frank Blommenstijn & Michiel van der Werf, Ruiter Janssen, Steven Jouwersma, Erik Alkema. De kunstenaars geven toelichting. Tevens zal er documentatie te zien zijn uit het rijke archief van SIGN van eerdere interventie projecten.
Locatie: SIGN, Winschoterkade 10, Groningen.
2.Residentie: week 48, 49, 50 in DE GYM. De kunstenaars maken nieuwe interventies in de stad Groningen. De resultaten zijn te bezichtigen in het pand of, afhankelijk van de aard interventie, in de omgeving. Eindpresentatie met opening op 14 december.
Locatie: De GYM, (nacht) podium voor hedendaagse cultuur, Oosterstraat 13 a, Groningen.
3.CULTUUR EDUCATIE: week 48, 49, 50, 51.
Onder begeleiding van de kunstenaars ontwikkelen leerlingen van 5e klas Praedinius Gymnasium hun eigen interventies en voeren deze daadwerkelijk uit in de openbare ruimte van Groningen. Dit zal zichtbaar zijn voor iedereen die het tegenkomt en wordt via allerlei media kenbaar gemaakt. Eindpresentatie: 18 t/m 22 december. Feestelijke opening op vrijdag 20 december om 16.00 uur.  
Locatie: SIGN, Winschoterkade 10, Groningen.

Doel was om nieuwe lesstof te ontwikkelen (met theorie gedeelte, praktijkvoorbeelden van SIGN, tussenopdrachten, en daadwerkelijk uitvoering) over deze materie waarin hieronder genoemde punten werden meegenomen:
-in aanraking komen met actuele niet traditionele vorm van kunst,
-het ontwikkelen van idee en concept en vervolgens de praktische uitvoering buiten waarbij de sociale omgeving, het publiek van belang is.
-opnieuw en anders kijken naar dagelijkse stedelijke omgeving, ingegeven door kunstenaars.
-in aanraking komen met gedachtenwereld en attitude kunstenaar en het begrip residentie
-ruimte voor eigen verbeelding, inbreng, interpretatie en beleving en dit ook uitvoeren in de publiek ruimte
-open speelse benadering niet vanuit een schoolsituatie.
De GYM was op de maandagen de uitvalsbasis.
Assistenten: stagiaires Marianne Brouwer en Jolijn Fortuin, Carlijn Renders (afstudeerstage) en Francesca Lai (documentatie, film)

Sil Krol
Fort Niemandsland
locatie: hoek Nieuweweg /Oostersingel
Sil Krol heeft één autonoom werk gecombineerd met de ideeen en interventies van de leerlingen Mik Veldman en Sarah Wong. Met Fort Niemandsland maakte Sil Krol de Groningers opmerkzaam op een jarenlang braakliggend terrein, nu kennelijk een vrijplaats is om afval te storten. Samen met Mik en Sarah van het Praedinius Gymnasium hebben ze zich het gebied tijdelijk toegeeigend en omgedoopt tot Fort Niemandsland, het gemarkeerd met een naambord, een berg bijeengeraapt afval, een wachttoren en ophaalbrug.Tenslotte hebben ze hun eigengemaakte vlag gehesen.
De leerlingen hebben een groot billboard gemaakt, de vlag ontworpen, en werktekeningen gemaakt voor de wachttoren, geholpen bij de afwerking en hebben samen met Sil en assistent de objecten naar het Niemandsland gebracht en geplaatst, de vlaggenmast geplant en de vlag gehesen. Dat was in feite illegaal, allen droegen daarom fluoriserende werkhesjes zodat het officieel leek. Sil Krol eigen toevoeging was een monumentale ophaalbrug; objecten waren van resthout en pallets gemaakt.

Steven Jouwersma en David & Fynn
IKEA Ideologie, muzikale interventie
Locatie Ikea, Sontweg
Steven Jouwersma is met David Oldenhuis en Fynn v/d Ziel naar Ikea gegaan om daar de muzikale interventie te doen en filmopnames te maken. Fynn had z’n saxofoon meegenomen en een zelfgemaakt geel Ikea T shirt aan. Hij zou langs de showrooms lopen al spelend op de sax. Er zou een clip van gemaakt worden ; het script en de regie was van te voren bedacht door de leerlingen. Steven zou hun helpen met de techniek en het maken van de clip.Natuurlijk kwam de bedrijfsleider op het geluid af en wilde dat ze vertrokken. Na wat discussie trok de bedrijfsleider bij en hij stelde voor dat ze een week later met toestemming mochten spelen. Ze hebben de muzikale interventie nog een keer uitgevoerd en konden nu rustig filmen.
De uiteindelijke clip was bijzonder mooi en ging over de oplossingen van Ikea ook op sociaal gebied. Zit je moederziel alleen in je mooi ingerichte huis met Ikea spullen dan kan je ook een beroep doen op Ikea Dating. De film toonde Fynn die een omfloerste jazzy sound op z’n saxofoon speelde, terwijl hij langs de diverse showrooms (slaapkamers, woonkeukens, livings, etc) liep. Een zwoele voice-over maakte reclame voor ‘Ikea Dating’.

Ruiter Janssen en Anna Fleuri, Floor & Frigg
Aanbrengen prikkelende teksten in de openbare ruimte zoals:
‘Slagroom’ en ‘Roken is héérlijk’: Gymnasiumstraat/ ‘Muziekdinges’: Kruitlaan/ ‘Echt Grieks leren?’ : t.o.Werkmanscollege, Nwe. St.Jansstraat/’Wij lopen altijd aan de andere kant’: Sint Jansstraat / Ἡ σελήνη ἔλαμπεν en ‘Jupiter deus est.’, Albert Heijn, Oude Ebbingestraat.
Met busje (vanwege transport ladder, tekst -stickervellen en mallen, spuitbussen, doeken en waterflessen) zijn Ruiter Janssen en Anna Fleuri, Floor & Frigg naar betreffende plekken gereden om de teksten aan te brengen. De teksten waren allen bedacht door de leerlingen en o.l.v. Ruiter hebben ze deze zelf ontworpen. De vaak hilarische teksten werden aangebracht op specifieke plekken. Bv. de rookplek van het Praedinius Gymnasium is achter de school. Daar hebben ze de tekst “Roken is Heerlijk!” boven een deur geplakt in hetzelfde zwart omrandde lettertype dat op sigarettenpakjes staat. Verder hebben ze vanwege onderlinge rivaliteit met het de nabije Werkmanscollege (Mavo, Havo Atheneum) een grappige teaser bedacht. Als je met de rug naar de ingang van het Werkmans (Nieuwe St. Jansstraat) staat dan zie je via een doorkijk het Praedinius Gymnasium. Op een lage daklijst daarvoor hebben ze de tekst geplakt: “Echt Grieks leren? “ met een pijl richting hun school.
Bij de AH in de O.Ebbingestraat hebben ze met spuitverf en m.b.v. mallen op een hoge betonnen pui aan een kant de Latijnse tekst ‘Jupiter deus est’ en aan de andere kant de Griekse tekst Ἡ σελήνη ἔλαμπεν gesprayd. Het zijn de eerste zinnen die je leert bij deze vakken.

Erik Alkema en Coen, Stefano & Anoush
‘Oogcontact’ performance over ‘het geobserveerd worden’ Oosterstraat, Grote Markt, Loket Publiekszaken Kreupelstraat, Nieuwe Ebbingestraat, café Bommen Berend, V&D, Stadhuis
Op vrijdag 13 december vond in de middag de performance ‘Oogcontact’ plaats van Erik Alkema en zijn leerlingen Coen Ameln en Stefano Angelis. Samen hebben ze een groot Oog van stof ontworpen die je over je hoofd kan doen. De iris was groenblauw en de pupil had een kijkgaas. Op de oogbal zat achterop de oogzenuw. Erik heeft het in elkaar genaaid; de leerlingen voerden de performance uit in het centrum van Groningen. Met een stofjas als een soort uniform. ‘Oogcontact’ was een performance over ‘het geobserveerd worden’ . De leerlingen voerden om de beurt de performance uit; een filmde dan. ‘Oogman’ liep door het winkelend publiek, achtervolgde ze, liep naar de Grote Markt waar een manifestatie gaande was, ging opdringerig naast politiemannen staan, bij een moeder met kinderwagen, of bij een dame aan tafel op het terras. Ook liep hij het loket gemeentelijke zaken binnen a/d Kreupelstraat waar een bewaker hem op een gegeven moment sommeerde het pand te verlaten. Oogman belde aan bij het stadhuis of hij ook “de burgemeester mocht spreken” of hield de menigte vanaf het balkon in de gaten. De leerlingen gingen in hun rol op. Publiek reageerde en er werden foto’s genomen, mensen voelden zich ongemakkelijk, gesprekken vielen stil, anderen vonden het juist leuk en begonnen te praten over cameratoezicht of privacy.
Route was Oosterstraat, Grote Markt, Loket Publiekszaken Kreupelstraat, Nieuwe Ebbingestraat, café Bommen Berend, V&D, Stadhuis

Frank Blommestijn & Michiel van der Werf en Merel & Clair
‘Geen alcohol onder de 18’ (comazuipen), een performatieve interventie.Wat de impact van camera’s en bekende logo’s niet al kan doen.
Locatie: Turfsingel naast het schoolplein van het Praedinius Gymnasium
Het “Spuiten & Slikken” (nep)team met complete cameraploeg en interviewer in rode BNN jack’s zou op het schoolplein komen te staan met busje, harde muziek, grote banners en logo’s van ‘Spuiten en slikken’, inclusief een biertafel met de bekende reclame uiting “Geen alcohol onder de 18 jaar” . Op de tafel stond een lange rij borrelglaasjes gevuld met “wodka “(water en azijn) en Merel en Clair acteerden alsof ze door het ‘Spuiten en Slikken’ team waren uitgenodigd om nog voor een laatste keer te gaan comazuipen en langzaam dronken te worden.
Een week voor aanvang van de interventie hadden de kunstenaars om toestemming gevraagd of dit op het schoolplein mocht plaatsvinden maar de directeur van Praedinius Gymnasium wilde niet geassocieerd worden met commerciele TV programma’s of politieke partijen of andere doelen.
Dus besloten ze de interventie pal naast het schoolplein te doen op vrijdag 13 december in de pauze.
Het werd een groot succes. De hele school liep uit. De outfit en styling van de performance kwam bijzonder waarheidsgetrouw over. Ook kwamen oa. enkele docenten naar buiten om te informeren, ze vonden het achteraf bijzonder goede actie. Wat de impact van camera’s en bekende logo’s niet al kan doen.

Eindpresentatie  (zie aldaar)
Vond plaats vanaf 18 t/m 22 december in SIGN met feestelijke opening vrijdag 20 december om 16.00 uur.
De eindpresentatie toonde de resultaten en was mede opgezet door de leerlingen zelf m.b.v. stagiaires Academie Minerva docentenopleiding Jolijn Fortuin en Marianne Brouwer.
De leerlingen hebben in de week 51 op maandag 16 december de resultaten van hun interventies ingericht Doordat ze ook de teksten over hun werk hadden moeten schrijven kregen ze ook een beter idee van hoe je het werk moest presenteren.
Een aantal kunstenaars en stagiaires hebben begeleid.
Op de opening op 20 december werd kort uiteengezet wat het project had ingehouden, ouders en docenten en alle leerlingen waren er.
Locatie: SIGN, Winschoterkade 10, Groningen.
Met dank aan: Stichting Roode-of Burgerweeshuis, Stichting Albino Fonds, Ouderfonds Praedinius Gymnasium, De GYM.