Sanja Medic, Emi Kodama & Kor Smeenge (Noorderlicht)
Expositie van 03 september tot en met 09 oktober 2005
Sanja Medic installatie, Emi Kodama & Kor Smeenge “Tentaobscura”
Voor Noorderlicht fotomanifestatie heeft Sign uitgenodigd: Sanja Medic (YU Bihac 1974) en het duo Emi Kodama (Canada Vancouver 1980) en Kor Smeenge (NL Stadskanaal 1980). Zij gebruiken niet de fotografie in traditionele zin alleen als eindproduct, maar tevens als middel in een groter verband; als onderdeel van een installatie en van een proces.
Sanja Medic en duo Kodama en Smeenge houden zich bezig met de vraag of je tegelijkertijd meer dan één moment kunt ervaren en vastleggen. Hoewel het stilstaande beelden betreft suggereren ze geschiedenis of gebeurtenissen en acties die verder in het hoofd van de beschouwer hun invulling kunnen krijgen. Bij Sanja Medic vormt het werk een collage in tijd; een gelaagde afbeelding. Ze toont grote afdrukken (van geschiedenissen van foto’s) van interieurs in een installatievorm afgestemd op de galerieruimte van Sign. De installatie zal bestaan uit grote prints van 2.40 x 1.80 cm, een ‘kijkdooshelm’, prikbord van fotocollages, wandtekening van patronen, en een 3-dimensionale architectonische fotocollage. Al deze elementen vormen een samenhangend geheel. Bij Emi Kodama en Kor Smeenge betreft het fotografische sporen van menselijke handelingen. Bij Sign is dit een maaltijd (pinholefotogramdiner) die tijdens de expositie plaatsvindt en waaraan het publiek deelneemt. Daarvoor zal speciaal de achterste ruimte ingericht worden als de “Tentaobscura”. Bezoekers kunnen daar samen met de kunstenaars elke zaterdag en zondag tussen 12.00-18.00 uur een “pinholefotogramdinner” nuttigen. De sporen van deze actie worden op een lichtgevoelige vloer vastgelegd en na het weekend getoond.
SANJA MEDIC Haalt afbeeldingen van interieurs uit boeken e.d. die ze o.a. in zelfgemaakte maquettes plaats en vervolgens aan een proces van de constructie en reconstructie onderwerpt. Tijdens dit proces maakt ze vervolgens weer foto’s van de veranderingen van het betreffende interieur (als filmstills van het proces). Medic beschouwt haar werk niet als pure fotografie maar als een collage in tijd, als een reis van een afbeelding. In de gelaagdheid van het beeld maakt ze de momenten van het werkproces zichtbaar. Door de presentatie als plat vlak wordt de gelaagdheid weer onderdrukt en de tweedimensionale status bevestigd. In een installatie worden de foto’s weer onderdeel van een interieur (en daarmee weer voorwerp) b.v als kamerscherm of als behang. Sanja Medic studeert momenteel aan de Rijksacademie Amsterdam.
EMI KODAMA & KOR SMEENGE vinden dat ze in een permanent nu leven. Kan je meer dan een moment tegelijkertijd ervaren en vastleggen? Naar aanleiding van deze vraag hebben zij de “Tentaobscura” ontwikkeld. In de achterste ruimte van Sign gaan zij een ruimte realiseren waarvan de vloer gemaakt is van lichtgevoelig papier. De kunstenaars gaan daar samen met publiek een maaltijd nuttigen waarbij zij deels de regie voeren. Via kleine openingen (pinholes) bovenin wordt licht naar binnen geleid. Het fotopapier registreert alle handelingen gedurende de tijd dat men in de tent verblijft. Via sensoren wordt het licht afgestemd op beweging. Na elke maaltijd-sessie wordt het levensgroot fotopapier ontwikkeld en gepresenteerd. Wat men ziet zijn de sporen (werkelijke grootte) van de aanwezigheid gedurende deze periode. Een weerslag van een 3-dimensionale gebeurtenis wordt op deze wijze 2- dimensionaal geregistreerd: Het verloop van tijd kan je aflezen op de afbeelding. Hoe langer iets stil ligt des te duidelijker is de afdruk. Beweging wordt als het ware geconserveerd. Je ziet afdrukken van handen voeten of andere lichaamsvormen, allerlei gebruikvoorwerpen drinkflesjes, bestek, kleding wordt de hele continue gebeurtenis verdicht tot één afdruk. Het idee van de Tentaobscura is in een andere vorm en omgeving al eens gerealiseerd (Xiamen en Quanzhou, China, zie bijgaande documentatie) Beide kunstenaars zijn onlangs afgestudeerd aan het Dutch Art Institute Enschede