RESPIRARE , Jan Zuiderveld , Abel Kamps , Finn Stevenhagen
SIGN presenteert:
RESPIRARE
20 oktober – 17 november 2024
Jan Zuiderveld , Abel Kamps , Finn Stevenhagen
Opening: zondag 20 oktober om 16:00 uur
Wat definieert het bestaan?
Wat definieert de mensheid?
Drie kunstenaars creëren nieuwe monumentale installaties die uitnodigen tot reflectie op de essentie van het zijn. Ze verkennen het raakvlak tussen technologie en het leven en streven ernaar het bewustzijn te simuleren. Allemaal maken ze theatrale, performatieve werken waarin het gewone verandert in het buitengewone.
De aanpak van Jan Zuiderveld wordt gekenmerkt door een speelse interactie met kunstmatige intelligentie om het gedrag van levende wezens na te bootsen, waardoor de grenzen tussen het levende en het levenloze vervagen.
Abel Kamps gebruikt vaak verzamelingen alledaagse gebruiksvoorwerpen, die als metaforen fungeren. Zijn installaties bevragen het bestaan en de menselijke waarden die met leven en dood te maken hebben.
Finn Stevenhagen is een interdisciplinair kunstenaar en filmmaker die computeranimatie, scenografie en animatronics gebruikt om de mensheid te verkennen via fictieve verhalen.
Artist statement
Jan Zuiderveld (1995, Amsterdam NL) is onderzoeker en kunstenaar met een achtergrond in natuurkunde, elektrotechniek, neuropsychologie en kunstmatige intelligentie. In zijn werk verkent hij het raakvlak tussen technologie en het leven en creëert hij interactieve installaties die uitnodigen tot reflectie over de essentie van het zijn. Hij neemt bezoekers mee in een wereld waar het gewone in het buitengewone verandert. Een koffiemachine brengt gesprekken op gang over de zin van het leven, terwijl een kopieermachine verandert in een creatieve medewerker.
Zuiderveld zet alledaagse voorwerpen in een nieuw licht en nodigt je uit om na te denken over de mogelijkheden die onze dagelijkse omgeving biedt. Zijn aanpak wordt gekenmerkt door een speelse interactie met kunstmatige intelligentie om het gedrag van levende wezens na te bootsen, waardoor de grenzen tussen het levende en het levenloze vervagen.
Jan Zuiderveld is afgestudeerd in 2023 aan de Master ArtScience KABK, Den Haag. https://warana.xyz/
In SIGN:
De nieuwe installatie Camera + Cartesiaans Theater
van Jan Zuiderveld bestaat uit een ouderwetse professionele TV studiocamera op verrijdbare sokkel die bezoekers in de tentoonstelling kunnen rondduwen en richten.
Een synthetische kloon van de stem van David Attenborough vertelt in zijn typische spreekstijl wat er te zien is als een natuurdocumentaire over mensen en kunst.
Het concept speelt met het idee van het kopiëren/uploaden/simuleren van iemands bewustzijn.
Zijn ‘Cartesiaans Theater’ (Descartes: ik denk dus ik ben) vertegenwoordigd een klassieke kijk op hoe het bewustzijn in de hersenen plaatsvind als een inwendige homunculus.
Een oude beamer geeft de videostream van de camera weer. In een regisseursstoel bevind zich een oude webcam die de video bekijkt. De opmerkingen van David Attenborough is hier ook te horen. Als je met de camera, het lichaam van de homunculus in zijn theater, deze kamer binnenrolt, raakt David in de war, verrast bij deze intense zelfreflectie. Als de camera op de projectie wordt gericht en begint met feedback, is David helemaal geschokt en slaat op de vlucht!
Artist statement:
In het werk van Abel Kamps (1999, Doetinchem) spelen menselijke waarden en maatschappelijke normen zoals overconsumptie, vertrouwen of de omgang met de dood een belangrijke rol. In zijn werkwijze is het concept leidend, de keuze van het materiaal en het specifiek gekozen medium benadrukt het concept. De objecten die hij in zijn werk gebruikt, vaak verzamelingen van alledaagse ready-made voorwerpen, fungeren als metaforen. Hij wil de kijker een spiegel voorhouden en een innerlijke dialoog te weeg brengen waarbij detail, eenvoud, humor en spanning terugkomende elementen zijn.
Abel Kamps is onlangs afgestudeerd in 2024, Bachelor of Arts aan Academie Minerva in Groningen en woont momenteel in Amsterdam.
@abelkamps_
In SIGN presenteert Abel Kamps nieuw werk; een monumentaal sculptuur, van mega longen (gemaakt van sponzen) die door een industriële stofzuiger tot leven komen en die zo het inademen en uitademen nabootsen. Waarmee Kamps de demiurgische positie van de kunstenaar inneemt.
Artist statement:
Finn Stevenhagen (2000, UK) is een interdisciplinaire kunstenaar en filmmaker die computeranimatie, scenografie en animatronics gebruikt om de mens te verkennen via fictieve verhalen.
Finn koestert de technologieën die het behoud van het vertellen van een verhaal mogelijk maken. Zijn praktijk heeft tot doel deze traditie voort te zetten door nieuwe technologieën voor het vertellen van verhalen te creëren, die uniek zijn ontworpen voor elk verhaal, in personage en wendingen.
Personages kunnen de vorm aannemen van onstoffelijke zwevende monden, stemmen of digitale mensen, en empathie krijgen door de inzet van hun animator (Finn).
De kunstmatige personages worden gedwongen de grenzen van de emoties die hun lichaam kan uitoefenen tegen te komen. Het beperkte expressie vermogen van de personages bots met het verlangen zich te uiten. En spiegelt zo daarmee het onvermogen van de menselijke conditie middels de kunstmatige acteurs.
Finn Stevenhagen is afgestudeerd in 2023 ArtScience KABK, Den Haag.
https://finnstevenhagenfilm.weebly.com/about-me.html
In SIGN:
Dit alles is ook terug te vinden in (Ford) “Fiesta”, een nieuwe uitgebreide bioscoopinstallatie die de gebeurtenissen beschrijft die leiden tot de dood van hoofdpersoon Franklin Harvey.
Het middelpunt, een diner gesprek tussen Maggy, Roy en Franklin, wordt omringd door een projectie van vloer tot plafond, gevonden voorwerpen en een soundscape.
De installatie, die voortkomt uit een scenario, wil het publiek keuzevrijheid geven door de chronologie van de tijdlijn los te laten.
(Ford) “Fiesta is ontworpen als een doorlopende installatie, waarbij elk element in een ‘loop’ wordt geplaatst en ten opzichte van elkaar in en uit fase beweegt. Dit maakt het mogelijk de elementen in willekeurige volgorde te bekijken en te verkennen.
De kijker kan zich vastklampen aan verschillende objecten in de installatie die het potentieel hebben om de verhalende kern te worden van hun individuele interpretatie van ‘Fiesta’.
Element uit “Fiesta”: …Franklin…is te beleefd om nee te zeggen. Roy is er zeker van dat zijn gewaardeerde Ford Fiesta een goudmijn is. Maggy heeft het einde van haar Latijn bereikt door hem voor de gek te houden. Als Franklins auto pech krijgt, biedt Roy hem een lift aan…
English
SIGN presents:
RESPIRARE
October 20 – November 17, 2024
OPENING Sunday 20th of October at 16.00 hrs.
Jan Zuiderveld , Abel Kamps , Finn Stevenhagen
What defines existence?
What defines humanity?
Three artists create new monumental installations that invite reflection on the essence of being. They explore the interface between technology and life and strive to simulate consciousness.
They all create theatrical, performative works in which the ordinary turns into the extraordinary.
Jan Zuiderveld’s approach is characterized by a playful interaction with artificial intelligence to mimic the behavior of living things, blurring the boundaries between the animate and the inanimate. Jan Zuiderveld is graduated in 2023 from the Master ArtScience KABK The Hague
Abel Kamps uses often collections of everyday ready-made consumer objects, functioning asmetaphors. His installations questioning existence and human values that deal with life and death. Abel Kamps graduated in 2024 at ABK Minerva Groningen
Finn Stevenhagen is an interdisciplinary artist and filmmaker who uses computer animation, scenography, and animatronics to explore humanity through fictional narratives.
Finn Stevenhagen graduated in 2023 ArtScience KABK, The Hague.
Artist statement
Jan Zuiderveld (1995, Amsterdam NL) is a researcher and artist with a background in physics, electrical engineering, neuropsychology and artificial intelligence. In his work he explores the interface between technology and life and creates interactive installations that invite reflection on the essence of being. He takes visitors into a world where the ordinary turns into the extraordinary. A coffee machine starts conversations about the meaning of life, while a copier turns into a creative employee.
Zuiderveld puts everyday objects in a new light and invites you to think about the possibilities that our daily environment offers. His approach is characterized by a playful interaction with artificial intelligence to mimic the behavior of living things, blurring the boundaries between the living and the inanimate.
Jan Zuiderveld graduated in 2023 from the Master ArtScience KABK, The Hague. https://warana.xyz/
In SIGN: The new installation Camera + Cartesian Theater by Jan Zuiderveld consists of an old-fashioned professional TV studio camera on a mobile base that visitors can push and aim around in the exhibition.
A synthetic clone of David Attenborough’s voice tells in his typical speaking style what can be seen as a nature documentary about people and art.
The concept plays with the idea of copying/uploading/simulating one’s consciousness.
His ‘Cartesian Theater’ (Descartes: I think, therefore I am) represents a classic view of how consciousness takes place in the brain as an internal homunculus.
An old projector displays the video stream from the camera. In a director’s chair there is an old webcam that watches the video. David Attenborough’s comments can also be heard here. When you roll into this room with the camera, the body of the homunculus in his theater, David becomes confused, surprised at this intense self-reflection. When the camera is pointed at the projection and starts giving feedback, David is completely shocked and flees!
Artist statement:
In the work of Abel Kamps (1999, Doetinchem), human values and social norms such as overconsumption, trust or dealing with death play an important role. The concept is leading in his working method, the choice of material and the specifically chosen medium emphasizes the concept. The objects he uses in his work, often collections of everyday ready-made objects, function as metaphors. He wants to hold a mirror up to the viewer and create an inner dialogue in which detail, simplicity, humor and tension are recurring elements.
Abel Kamps recently graduated in 2024, Bachelor of Arts from Academy Minerva in Groningen.
https://www.instagram.com/abelkamps/
In SIGN: Abel Kamps presents new work; a monumental sculpture of mega lungs (made of sponges) that come to life through an industrial vacuum cleaner and thus imitate inhaling and exhaling. With which Kamps takes the demiurgic position of the artist
Artist statement:
Finn Stevenhagen (2000, UK) is an interdisciplinary artist and filmmaker who uses computer animation, scenography and animatronics to explore humanity through fictional stories.
Finn cherishes the technologies that enable the preservation of storytelling. His practice aims to continue this tradition by creating new storytelling technologies that are uniquely designed for each story, in character and twists.
Characters can take the form of disembodied floating mouths, voices, or digital humans, and gain empathy through the efforts of their animator (Finn).
The artificial characters are forced to encounter the limits of the emotions their bodies can exert. The characters’ limited ability to express themselves clashes with the desire to express themselves. And thus mirrors the inability of the human condition through the artificial actors.
Finn Stevenhagen is afgestudeerd 2023 ArtScience KABK Den Haag
https://finnstevenhagenfilm.weebly.com/about-me.html
In SIGN: All this can also be found in (Ford) “Fiesta”, a new extensive cinema installation that describes the events leading to the death of main character Franklin Harvey.
The centerpiece, a dinner conversation between Maggy, Roy and Franklin, is surrounded by a floor-to-ceiling projection, found objects and a soundscape.
he installation, which arises from a scenario, aims to give the audience freedom of choice by letting go of the chronology of the timeline.
(Ford) “Fiesta is designed as a continuous installation, with each element placed in a loop and moving in and out of phase with each other. This allows you to view and explore the elements in any order.
The viewer can cling to various objects in the installation that have the potential to become the narrative core of their individual interpretation of ‘Fiesta’.
Element from “Fiesta”…Franklin…is too polite to say no.
oy is sure his prized Ford Fiesta is a gold mine.
aggy has reached the end of her rope by fooling him.
hen Franklin’s car breaks down, Roy offers him a ride…