make art: chmod + x art

make art: chmod + x art
Groningen: 2-7 March 2010

make art is een internationaal festival opgedragen aan de intergratie van Free/Libre/Open Source Software (FLOSS) in digitale kunst. Deze 5e editie – chmod +x art – vindt plaats in Groningen (NL), van 2 tot en met 7 maart 2010.
make art is an international festival dedicated to the integration of Free/Libre/Open Source Software (FLOSS) in digital art. The fifth edition – chmod +x art – will take place in Groningen (NL), from the 2nd to the 7th of March 2010.

Doe mee (gratis) en participeer in: Workshop hello wor(l)d!, expositie, Hocus Pocus lezingen, Placard headphone concert, breakfast club, speed geeking & pecha gnucha, boekpresentaties.
Join for free and take part in:
Workshop hello wor(l)d!, exhibition, Hocus Pocus lecture evening, Placard headphone concert, breakfast club, speed geeking & pecha gnucha, bookshop
With: Wayne Clemens (GB) , Martin Howse (GB), Graham Harwood (GB) , IOhannes Zmoelnig (AT), Pall Thayer (IS) , Dave Griffiths (GB), Gabor Papp (HU), Agoston Nagy (HU), Florian Cramer (DE), Natalie Magnan (FR), Dimitri Kleiner
more info: http://makeart.goto10.org/chmod+x
organisation:
GOTO10, 
SIGN.     
 met dank aan Gemeente Groningen

make art is is een internationaal festival rond Free/Libre Open Source Software (FLOSS) en open content in digitale kunst. make art biedt performances, presentaties, workshops en een expositie, rond de vage grens tussen kunst en het programmeren van software. Het festival is opgedragen aan Free Software kunstenaars, open hardware hackers en command line fetishisten. make art creert op speelse manier een podium voor intensieve uitwisseling van kennis en vaardigheden tussen de uitgenodigde kunstenaars, musici, programmeurs, specialisten, en het publiek. Het festival combineert reflectie, actie en beschouwing door presentaties, lezingen, workshops, performances en expositie met elkaar te verbinden.
concept
De computer als theater, als schrijver van liefdesbrieven, de computer als wereld, als plaats voor revolutie, kunst als executable. In chmod +x art presenteert make art Groningen kunstenaars die onze opvattingen, dromen en fantasieën over machines en code op hun kop zetten en laten zien dat programmeren een eindeloos intrigerende manier van creëren is. Code is een medium. Of het nou gebruikt wordt om instructies te formuleren voor een computer, ideeën voor een mens of allebei. Het schrijven ervan beïnvloedt en stuurt het creatieve proces van de kunstenaar. Ghost programmers mogen daarom thuis worden gelaten. Naast het belang van het zelf schrijven van code is ook het laten zien van die code essentieel. Zonder source code blijft software art een goocheltruc. Doe het zelf en laat het zien!

PROGRAMMA
2 maart tot en met 7 maart
-Expositie: Pall Thayer (IS), Wayne Clemens (UK), Martin Howse (UK), Graham Harwood (UK) 
-Boekpresentaties: boeken en tijdschriften rond FLOSS en kunst. Titels: FLOSS+Art, Data Browser (Curating Immateriality + Engineering Culture), Neural, Noise & Capitalism (Emma Hedditch, Howard Slater, Anthony Iles & Mattin)
Dinsdag 2 maart: workshop IOhannes Zmoelnig (AT)
 Woensdag 3 maart: workshop Pall Thayer (IS)  
Donderdag 4 maart: workshop Dave Griffiths (UK) Gabor Papp& Agoston Nagy
 Vrijdag 5 maart: speed geeking, pecha gnucha diverse opleidingen o.a. Piet Zwart instituut
 Zaterdag 6 maart: -Breakfast club door cyber feminist Natalie Magnan (FR)
 -Lezingen: Florian Cramer (D), Martin Howse (UK) Dimitri…
 -Placards: IOhannes Zmoelnig, Dave Griffiths, No Copy Paste  
Zondag 7 maart: Breakfast club door Natalie Magnan (FR)
expositie/ bibliotheek

Workshop Hello wor(l)d!
(uit verslag)
De workshop Hello wor(l)d! was een kennismaking met 3 verschillende artistieke benaderingen tot programmeren: grafisch, code (poetry), en live coding en sloot ook aan op delen van de expositie. Wat ook tot gevolg had dat de workshop deelnemers de expositie bezochten.
De workshop liet de deelnemer proeven van alle drie de smaken en was bedoeld als inspiratie en ontdekkingstocht voor kunstenaars die nieuwsgierig zijn naar deze vormen van kunst maar het nog nooit hebben durven uitproberen.
De workshop bestond uit:
Dag 1: Pure Data met IOhannes Zmölnig & Aymeric Mansoux
Dag 2: Microcodes met Pall Thayer
Dag 3: Fluxus met Dave Griffiths en Gabor Papp

Voor de deelnemers was er geen grote programmeer ervaring vereist. Basis ervaring met wat voor scripting of markup taal dan ook (al is het HTML/CSS) maakt het makkelijker om alles te volgen.
De workshop bleek meer dan als het maximum gestelde deelnemers te hebben. Met enige aanpassingen zoals zelf meegenomen laptops met van te voren geïnstalleerde programma kon iedereen geplaatst worden. De deelnemers kwamen overal vandaan en vanuit allerlei disciplines en beroepsgroepen. bv: studenten Design Academie Eindhoven, Pop Academie Leeuwarden, Conservatorium Groningen , Frank Mohr Instituut IME, Academie Minerva, RUG Groningen, Koninklijke Academie Beeldende Kunst Den Haag, Piet Zwart Instituut Rotterdam, en enkele grafisch ontwerpers, docenten, beeldend kunstenaars etc.
Coördinatie vond plaats vanuit Sign.
Naar aanleiding van de workshop is een enkele samenwerking ontstaan bij de deelnemers.

Datum: 2, 3 en 4 maart 2010
Tijd: 10:00 – 17:00 uur
Toegang: gratis
Locatie: het Paleis, Erlenmeyer zaal

Workshop Hello wor(l)d: Pure Data
IOhannes Zmölnig (AT) & Aymeric Mansoux (F)
Dinsdag 2 maart 2010
Introductie tot Pure Data. Pd (oftewel Pure Data) is een real-time grafische programmeer omgeving voor audio, video en graphical processing. Pure Data kan gebruikt worden voor audiovisuele performances, installatie kunst, software art en meer. Het is een programma dat door de visuele benadering ook voor niet-programmeurs toegankelijk is, en de overstap van grafische interface en prefab naar het zelf programmeren van beeld en geluid genererende software mogelijk en soms zelfs aangenaam maakt.
De workshop richtte zich op interconnectiviteit, netwerk (osc) en data routing. Er werden basic beeld en geluid concepten geïntroduceerd, daarna konden deelnemers Pure Data koppelen aan hun eigen favoriete software, pd patches of pd patches van anderen.

Workshop Hello wor(l)d: Microcodes
Pall Thayer (IS)
Woensdag 3 maart 2010
Microcodes zijn kleine code kunstwerkjes, geschreven in de programmeertaal Perl. In deze workshop leerde men hoe Microcodes kunnen worden gelezen en geïnterpreteerd, hoe ze kunnen worden uitgevoerd en hoe men ze op de eigen computer kan invoeren en (her)schrijven. In plaats van alleen kijken naar de uitkomst van een code, lag de nadruk ook op de letterlijke betekenis ervan.
nb: In de expositie was een grote reeks van Microcodes van Pall Thayer te zien, en een aantal herschreven versies van anderen (zie foto’s in bijlages en expositie).

Workshop Hello wor(l)d: Fluxus
Dave Griffiths (GB) en Gabor Papp (HU)
Donderdag 4 maart 2010
In deze workshop leerde men de opkomende kunstvorm livecoding kennen en hoe men simpele scripts schrijft om animaties te creëren in 3D ruimte. Na een korte introductie tot de Scheme programmeer taal, speelde men met het bouwen en vervolgens animeren van vormen. Daarna werd gekeken naar ‘augmented reality’ met gebruik van een webcamera, om de animatie over de echte wereld heen te leggen.
Men kon Fluxus installeren voor aanvang van de workshop.
Te vinden onder: http://www.pawfal.org/fluxus/packages
Een alternatief was om een bootable CD Linux distro te gebruiken, die ook tijdens de workshop verkrijgbaar was: http://puredyne.goto10.org

De workshop is gebaseerd op 100% Free/Libre/Open Source Software. Al het materiaal dat gebruikt wordt tijdens de workshop is online verkrijgbaar onder een open content licentie. Gedurende de workshop is gewerkt met het USB bootable puredyne GNU/Linux besturingssysteem. Deelnemers krijgen een puredyne USB stick, je stopt hem in de computer, zet de computer aan en je kunt meteen beginnen te werken met GNU/Linux en alle software en files die gebruikt worden tijdens de workshop. Je krijgt hem uiteraard mee naar huis.

Hocus Pocus Lezingen
(uit het verslag)
De lezingen middag “hocus pocus” onderzocht de rol die source code speelt in het begrip van software kunst. Source code is voor velen abracadabra, maar in feite leidt het verbergen ervan tot veel meer verwarring. De term hocus pocus wordt door magiërs en goochelaars gebruikt om toeschouwers af te leiden van wat er onder de tafel gebeurt. Binaire bestanden zonder de onderliggende source code laten alleen het resultaat zien, niet de onderliggende processen. Deze lezingen cyclus pleitte voor het verwijderen het rookgordijn! Dus het wel zichtbaar maken van de processen. Met Florian Cramer, Martin Howse, en Dmytri Kleiner.

Datum: 6 maart 2010
Tijd: 14.00 – 17.30 uur
Toegang: gratis
Locatie: Frank Mohr Instituut, Singelzaal

De video opnamen zijn nog steeds te vinden in het archief op de website: http://makeart.goto10.org/chmod+x/ wat nog steeds regelmatig wordt geraadpleegd.

Hocus Pocus: Martin Howse (GB)
Code wordt onderschrift van meerdere vragen over zichtbaarheid binnen de wereld (paranoia en samenzwering). Code is niet erg zichtbaar binnen hedendaagse genetwerkte systemen, dat zich als een spinnenweb vanuit de interface uitspant om de wereld te omarmen.
Tegelijkertijd refereert code aan een geheim gebruik van taal, een encryptie, als dat wat letterlijk verborgen is in de vroege taxonomie van de steganografie (is het verbergen van informatie in onschuldig ogende objecten en is onderdeel van cryptografie).
In zijn lezing onderzocht Howse de zichtbaarheid van code binnen het kader van promiscuOS, een speculatief software project dat actief probeert te onderzoeken hoe code letterlijk een militaire ontologie belichaamt, van zowel insluiting (opsluiting als abstractie) als openbaring. Interessant was dat hij een aantal historische parallellen de revue liet passeren nog van voor de digitale code. Wat het in een aanschouwelijk perspectief plaatste.
In zijn presentatie keek hij naar de invloed van noodzakelijke (on)zichtbaarheid in het onderzoeken van software, en naar experimentele praktijken, die gevoed worden door zowel de free software als de open hardware bewegingen, met onderwerpen zoals paranoia en gnostiek, de ‘executable’, virus cultuur, pornografisch protocol, en taal als uitwissende life coding.
Martin Howse opereert binnen de velden van de dialoog, speculatieve hardware (omgevingsdata binnen open fysieke systemen), code (een onderzoek naar lagen van abstractie), free software en het gesitueerde (performances en interventies).

Hocus Pocus: Dmytri Kleiner (RU)
Dmytri Kleiner is een in de Sovjet-Unie geboren software ontwikkelaar en cultureel producent. Hij is mede-oprichter van de Telekommunisten, een arbeiders collectief dat de rol van telecommunicatie, culturele productie en migratie onderzoekt in klasse conflict. Hij gaf een politiek getinte lezing over de rol die open source FLOSS code kan hebben in de maatschappij. Dmytri werkt momenteel aan het Telekommunist Manifesto, dat bij het Institute of Network Cultures gepubliceerd zal worden.

Hocus Pocus: Florian Cramer (DE)
Een korte samenvatting van zijn kritische lezing: Een tiental jaren nadat de onderwerpen Free Software en Open Source geïntroduceerd werden binnen de kunsten, zijn we niet veel verder gekomen, behalve wat nieuwe tools, communities en veel napraterij. Creative Commons heeft ongewild copyleft buiten het software domein om zeep geholpen, ‘Web 2.0’ heeft community cultuur en bottom-up deelname in een panoptische surveillance nachtmerrie veranderd, media studies prijzen Open Source op powerpoint dia’s, ‘relationele esthetiek’ gaf het hedendaagse kunstsysteem het excuus om alle problemen uit de weg te gaan, onderwijl toch een geëngageerde indruk gevende. Ook al heeft een cross-over van experimentele kunst en hacker cultuur wel degelijk binnen kleine niches van het instortende mediakunst systeem plaatsgevonden, het heeft te lijden gehad van regressies in cybernetica, de misvatting van FLOSS als werkmethode, en het niet kunnen communiceren naar een grotere wereld. Dit alles terwijl onderwerpen als eigendom en discursief-institutionele macht over hedendaagse kunst nog nooit zo dringend om aandacht vroegen.
Florian Cramer, lector en hoofd van de Networked Media Master programme, Piet Zwart Instituut aan de Willem de Kooning Academie, Rotterdam.

en verder in het programma

expositie
Pall Thayer – Microcodes – http://pallit.lhi.is/microcodes/index.php 
Microcodes zijn zeer kleine, op code gebaseerde kunstwerkjes. Iedere Microcode is een opzichzelfstaand kunstwerk. De sleutel tot de conceptuele betekenis van de werken kan worden gevonden in de combinatie van de titel, de code en de resultaten van het op de computer uitvoeren van de codes. “De Microcodes van Pall Thayer zijn korte stukjes code, geschreven in Perl en op een website gepresenteerd voor bezoekers om te lezen, downloaden en uit te voeren. De code is weergegeven op een moderne, neutrale website. De code is gelicenceerd onder GNU GPL versie 3 (of later), zodat iedereen vrij is de code te gebruiken, veranderen en te redistribueren.
Wayne Clements – love2 – http://www.in-vacua.com/cgi-bin/love2.pl 
Dit is de gesimuleerde emulatie van de Manchester Mark 1 “Loveletters”, de eerste electronisch gegenereerde tekst. Loveletters is een programma uit 1952, door Christopher Strachey, dat op de Manchester Mark 1 computer draaide. De emulator is een creatie van David Link. ‘love2’ is “reverse-engineered” door vanuit de versie die gevonden kan worden op Davids website terug te werken. Dit is gebeurd zonder naar Davids code te kijken, hierdoor zijn eventuele gebreken niet zijn schuld!
Martin Howse – island2 – http://www.1010.co.uk/org/island2.html 
island2 is een free software applicatie die een semi-permanent, geïsoleerd eiland in het geheugen van de computer creëert. Het eiland blijft onaangetast en honkvast in het fysieke geheugen totdat de computer uitgezet of herstart wordt. De huidige island2 implementatie werkt als laadbare kernel module voor Linux kernels (2.4 en 2.6 getest) en beslaat 4MB RAM geheugen. Toekomstige versies zullen onzichtbare netwerken tussen eilanden bezitten, gebruikmakend van obscure protocollen, als onderdeel van het promiscuOS project. 
Graham Harwood – Class Libary Harwoods Class Library is een ‘codework’ – een combinatie van programma code en geschreven tekst – dat de materiele omstandigheden van het werken met code en haar poetische vorm benadrukt. Binnen de wereld van programmeren is een ‘Class Library’ een collectie van subroutines, samen gebruikt om software te produceren; of in dit geval klaar om te worden uitgevoerd als verzet tegen de bourgeois levensstijl door “class action”.

Pecha Gnucha avond
Pecha Gnucha is een presentatie avond waarbij deelnemers een diavoorstelling van 20 afbeeldingen presenteren, in een totale tijd van 6 minuten en 40 seconden. Deze Pecha Gnucha special doet de sprankelende ideeën afkomstig van het talent aan de Master Media Design aan het Piet Zwart Instituut en Interactive media and environment van het Frank Mohr Instituut in razend tempo uit de doeken. 
Voorafgaand aan de presentaties vinden korte workshops plaats, 30 minuten per stuk, door en voor studenten. In deze “geek dating” sessie leren de studenten elkaar in rap tempo een techniek, vaardigheid of concept.

placard

 Het Placard koptelefoon en streaming festival: Experimentele elektronische muziek stroomt je oren binnen via locale en internationale streams. Live coding is het schrijven van (delen van) een programma terwijl het wordt uitgevoerd. De performer schrijft en herschrijft de code die door de computer wordt uitgevoerd en die het beeld en geluid genereert dat het publiek waarneemt. Het vernietigd de scheiding tussen gereedschap/software en (kunst)product en laat code als artistiek proces zien. Live coding is radicale openheid en toont de creatieve potentie van code als medium. 
IOhannes Zmoelnig – do sinusoids dream of electric sweeps?– http://umlaeute.mur.at/Members/zmoelnig/projects/sinusoiddreams 
”do sinusoids dream of electric sweeps” is een live-coding performance in pure-data. Het is gebaseerd op zelf-modificerende Pd-patches (“agents”) die op een semi-zelfstandige manier op elkaar reageren. 
Dave Griffiths – Scheme Bricks – http://www.pawfal.org/dave/index.cgi?Projects/Scheme%20Bricks 
”Scheme Bricks” is een live coding performance waarin er visueel met Scheme geprogrammeerd wordt. Door de visualisatie van de code is het verloop van de performance en de werking van de taal en het programma dat geschreven wordt inzichtelijk gemaakt. 
No Copy Paste – titel nog onbekend – http://ncp.kibu.huNo Copy Paste genereerd real-time muziek en beeld door middel van live coding, waardoor de expressieve mogelijkheden van programmeer talen als middel om digitale processen vorm te geven en te manipuleren, zichtbaar en hoorbaar worden. 
De esthetiek van hun performances wordt bepaald door de programmeer methode, waarin al het muzikale en visuele materiaal vanaf de grond wordt opgebouwd gedurende de performance. Voor beeld en geluid worden soortgelijke algoritmes gebruikt, de performers hebben invloed op het gedrag van elkaars programma’s via audio input en netwerk. Ze laten de source code die ze aan het schrijven zijn continu zien via schermen en projecties zodat het menselijke element van programmeren benadrukt wordt.



breakfastclub zaterdag en zondag ochtend:
interviews, meet & greet met koffie en croissants met Natali Magnan (FR) cyber feminist.
boek presentaties
In de kelder van Sign zullen boeken en tijdschriften rond FLOSS en kunst worden gepresenteerd. Titels: FLOSS+Art, Data Browser (Curating Immateriality + Engineering Culture), Neural, Noise & Capitalism (Emma Hedditch, Howard Slater, Anthony Iles & Mattin)