LONGINGS , 18/1 – 23/2  2025

SIGN presenteert: Longings , van 18 januari t/m 23 februari

Curator: Aura Baltrušaitytė

Opening: vrijdag 24 januari om 17:00
Met soto, Javaans-Surinaamse soep!

“Een diep gevoel dat zich beweegt tussen het tastbare en het ontastbare, een hunkering dat in ons hart weerklinkt, is verlangen (‘longing’). Dit gevoel is een onontkoombaar onderdeel van ons dagelijks leven, verweven door de structuur van ons bestaan en raakt ons allemaal…”

Ter info: de nieuwe murale constellaties van Muzammil Hussain, Dakota Magdalena Mokhammad, Jaasir Linger en Sofiia Dubynazijn vanaf 18 januari al te zien, tijdens het Hypetrove§§ evenement in SIGN. Daarmee geassocieerde videowerken van Muyang Teng, István Hutter, Siomara Ratna van Bochove en Sam Zanardo completeren de tentoonstelling vanaf 24 januari. De officiële opening is die dag vanaf 17:00.

Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met co-curator: Aura Baltrušaitytė (master Art History & Curatorial Studies, Rijksuniversiteit Groningen).

Kunstenaars

Dakota Magdalena Mokhammad & István Hutter

Dakota Magdalena Mokhammad is een nomade van vele werelden. Geboren uit het bloed van een Russische moeder en een Afghaanse vader zijn haar wortels gedrenkt in de eeuwige steppen van Kazachstan, waar de geest zich distantieert van de gegeven gender. Op twaalfjarige leeftijd stak zij de grenzen over naar Nederland. De werken van Dakota Magdalena Mokhammad drukken een diep verlangen uit naar identiteit en verbondenheid, puttend uit haar multiculturele wortels, en dagen traditionele gender representaties uit. Door haar onderzoek naar vrouwelijkheid probeert ze persoonlijke verhalen terug te winnen, waarbij ze ‘het menselijk lichaam en de grenzeloze complexiteit van de ziel’ viert. Bij SIGN presenteert zij haar nieuwe wandtextiel Through the Body I Remember.

De intieme reis van Mokhammad kruist de video-installatie Disquiet van István Hutter, die de zorgen van het hedendaagse leven en de absurditeiten van sociale media onderzoekt. Hutters drieluik presenteert een veelheid aan verhalende combinaties die menselijke kerninstincten weerspiegelen, zoals voortplanting, sociale verbondenheid en zelfbehoud. Hutter’s commentaar op moderne absurditeit, creëert in combinatie met Dakota’s verkenning van vrouwelijkheid en zelfontdekking een rijke dialoog over het menselijke verlangen naar verbinding en de complexiteit van identiteit in een steeds meer gefragmenteerde wereld.

Dakota Magdalena Mokhammad is in 2024 afgestudeerd aan de Academie St. Joost, Den Bosch. István Hutter is in 2023 afgestudeerd aan MA Fine Arts – HKU University of the Arts, Utrecht.

Jaasir Linger & Siomara Ratna van Bochove

De nieuwe installatie ‘Ingo op’a liba’ (Surinaams Sranantongo voor ‘de inheemse winti opent de rivier’) van Jaasir Linger is een eerbetoon aan de Surinaamse Ingi Winti en bestaat uit materialen die worden gebruikt in rituelen in de traditionele Afro-Surinaamse Winti religie. Zo is de witte ‘pembadoti’ (kaolien) een middel dat in bijna elk Winti ritueel wordt gebruikt. De Winti spiritualiteit en cultuur staat centraal in Linger’s artistieke praktijk en leven, en al zijn kunstwerken bevatten elementen en symboliek uit Winti. Winti is ten tijde van de transatlantische slavernij ontstaan op de plantages van de voormalige Nederlandse kolonie Suriname, waar West-Afrikaanse tot slaaf gemaakten (Linger’s voorouders) onder erbarmelijke omstandigheden dwangarbeid moesten verrichten. De Nederlandse koloniale overheid had Winti tot 1971 per wet verboden en bestempeld als afgoderij. Daarnaast werden Winti-belijders door de kerk gestigmatiseerd als duivel vereerders. 54 jaar geleden zou Jaasir Linger de gevangenis in moeten voor zijn kunstwerken. Door middel van zijn kunst probeert Linger Winti juist op een positieve manier de wereld in te brengen, als tegenwicht tegen de nog altijd bestaande negatieve beeldvorming van Winti gecreëerd door de voormalige Nederlandse koloniale overheid en christelijke kerk. Met zijn kunst probeert Linger bij te dragen aan het behoud, de overdracht en rehabilitatie van het Winti erfgoed.

Bij dit kunstwerk hoort de film ‘The Water Brought Us’ van kunstenaar Siomara Ratna van Bochove. Deze film onderzoekt de koloniale geschiedenis, slavernij en gedwongen migratie, met name in de regio’s tussen Suriname, Afrika, Indonesië en Nederland. De film belicht het koloniale verleden en de gedwongen migratie en reikt verder dan het gruwelijke verhaal van de slavernij. Het bevraagt een andere kant ervan: hoe voelden mensen zich in die tijd; zagen zij een hoopvolle toekomst in het onbekende dat gedwongen migranten te wachten stond? Van Bochove’s presentatie bevat ook een soundscape en zine om de erfenis van de transatlantische slavernij beter te begrijpen. Jaasir’s Ingi op’a liba samen met The Water Brought Us overbrugt de voormalige kolonie met het vasteland, combineert geschiedenissen en onthult een verlangen naar identiteit en verbinding.

Jaasir Linger en Siomara Ratna van Bochove zijn in 2023 afgestudeerd aan Master of Arts, Blacker Blackness – Sandberg Instituut, Amsterdam

Sofiia Dubyna & Sam Zanardo

De schilderijen van Sofiia Dubyna verkennen de grens tussen onschuldige bewondering en morele ambiguïteit in persoonlijke relaties. Ze maakt portretten met de make-up van vrienden (objecten die hun DNA bevatten) als een manier om ze ‘dichtbij te houden’, wat als zowel teder als verontrustend bezitterig kan worden gezien. Haar werken bevatten vaak naaktheid en fetisjeren haar modellen, die zich niet bewust zijn van hun betrokkenheid, tot de portretten worden onthuld. Deze benadering, die grenst aan obsessie, duikt in de complexiteit van vriendschap en intimiteit. Ook in de serie ‘Exploring the Interaction Between Close Individuals Through Observational Distance‘ ervaart Sofiia zichzelf als een secundaire persoonlijkheid, iemand die kan observeren en toch ongezien blijft. Zij wil de innerlijke verlangens en instincten van de afgebeelde modellen, die zich vroeg of laat onvermijdelijk openbaren, ‘weer tot leven wekken’.

De film installatie ‘An ancestral image of blood’, but also a face van Sam Zanardo ontvouwt zich over zeven schermen die in de ruimte van SIGN zijn gerangschikt door middel van een choreografische en ritmische benadering. Kijkers worden uitgenodigd om tussen de beelden te navigeren, waardoor meerdere onderlinge relaties tussen geluiden en beelden ontstaan. Elke keer ontvouwt zich een nieuw verhaal. Diens werk verkent zo verschillende verhaallijnen waarbij uiteenlopende maar onderling verbonden fragmenten samenkomen. Het lichaam is vaak het uitgangspunt in Zanardo’s werk: het roept vragen op over identiteit, geslacht en seksualiteit. Het is een dynamisch gegeven en belichaamt de tegenstellingen van pijn, plezier en transformatie, in relatie tot de heiligheid van het alledaagse, en de verwikkelingen ervan met de hedendaagse technologie en de samenleving. Geïnspireerd op het onderzoek van filosofe/activiste Simone Weil over heiligheid en toewijding en van filosoof en curator Paul Preciado over identiteitspolitiek.

Sofiia Dubyna is in 2023 afgestudeerd aan Bachelor in Fine Art, AKI ArtEZ Academy for Art and Design, en is momenteel tweedejaars student aan Master Painting, Frank Mohr Instituut, Groningen. Sam Zanardo is in 2024 afgestudeerd aan ArtEZ BEAR (Basis for Experiment, Art and Research), Arnhem.

Muzammil Hussain & Muyang Teng

Muzammil Hussain combineert dierlijke kwaliteiten en silhouetten met menselijke eigenschappen en alledaagse voorwerpen om thema’s als identiteit en bestaan te onderzoeken. Hij ziet dieren als een universele taal – toegankelijk voor alle geslachten, leeftijden en nationaliteiten – om mens-dier-hybriden te creëeren. Door alledaagse scenario’s, geïnspireerd door de populaire cultuur, te combineren met dierlijke beelden bieden de geschilderde figuren van Hussain een gelaagd commentaar op identiteit en de menselijke ervaring. In zijn nieuwe werk The Half; spiegels met bidsprinkhanen, reflecteert hij letterlijk dit gegeven, direct naar de beschouwer.

Als aanvulling op deze verkenningen breidt Muyang Teng’s video ‘Octopus in Drag’ het concept van hybriditeit uit en presenteert het door middel van bewegende beelden die vaste ideeën van identiteit uitdagen. De hybriden van beide kunstenaars zijn geïnspireerd door de populaire cultuur die de mens omringt: de hybriden van Hussain zijn doordrenkt met hiphop-esthetiek, terwijl Teng’s mythische kat/octopus wezen inspiratie haalt uit vogue en queerness. De kern van deze film wordt gevormd door vloeiende beelden die op zoek gaan naar nieuwe vormen van identiteit en bestaan die verder gaan dan binaire categorieën.

Muzammil Hussain is in 2024 afgestudeerd aan Master Painting, Frank Mohr Instituut, Groningen. Muyang Teng is in 2024 afgestudeerd aan het Lens Based Department, Piet Zwart Instituut, Rotterdam.

 

(english)

SIGN presents: Longings , from January 18 to February 23
Curator: Aura Baltrušaitytė
Opening: Friday January 24 at 5:00 PM
With soto, Javanese-Surinamese soup!

“A deep feeling that moves between the tangible and the intangible, a yearning that resounds in our hearts, is longing. This feeling is an inescapable part of our daily lives, woven through the fabric of our existence and affects us all…’

The new mural constellations by Muzammil Hussain, Dakota Magdalena Mokhammad, Jaasir Linger and Sofiia Dubyna and  associated video works by Muyang Teng, István Hutter, Siomara Ratna van Bochove and Sam Zanardo can be seen.
This project was created in collaboration with co-curator: Aura Baltrušaitytė (master Art History & Curatorial Studies, University of Groningen).

Artists
Dakota Magdalena Mokhammad & István Hutter
Dakota Magdalena Mokhammad is a nomad of many worlds. Born from the blood of a Russian mother and an Afghan father, her roots are steeped in the eternal steppes of Kazakhstan, where the spirit distances itself from the given gender. At the age of twelve she crossed the borders to the Netherlands. Dakota Magdalena Mokhammad‘s works express a deep desire for identity and belonging, drawing from her multicultural roots, and challenging traditional gender representations. Through her exploration of femininity, she seeks to reclaim personal stories, celebrating “the human body and the boundless complexity of the soul.” At SIGN she presents her new wall textile “Through the Body I Remember”.

Mokhammad’s intimate journey intersects with István Hutter’s video installation Disquiet’, which explores the concerns of contemporary life and the absurdities of social media. Hutter’s triptych presents a multitude of narrative combinations that reflect core human instincts such as reproduction, social connection and self-preservation. Hutter’s commentary on modern absurdity, combined with Dakota’s exploration of femininity and self-discovery, creates a rich dialogue about the human desire for connection and the complexity of identity in an increasingly fragmented world.

Dakota Magdalena Mokhammad graduated from the St.Joost Academy, Den Bosch in 2024.
István Hutter graduated from MA Fine Arts – HKU University of the Arts, Utrecht in 2023.

Jaasir Linger & Siomara Ratna of Bochove
The new installation ‘Ingo op’a liba’ (Surinamese Sranantongo for ‘the native winsti opens the river’) by Jaasir Linger is a tribute to the Surinamese Ingi Winti and consists of materials used in rituals in the traditional Afro-Surinamese Winti religion. For example, the white ‘pembadoti’ (kaolin) is a remedy that is used in almost every Winti ritual. Winti spirituality and culture is central to Linger’s artistic practice and life, and all his artworks contain elements and symbolism from Winti. Winti originated during transatlantic slavery on the plantations of the former Dutch colony of Suriname, where West African enslaved people (Linger’s ancestors) had to perform forced labor under appalling conditions. The Dutch colonial government had banned Winti by law until 1971 and labeled it as idolatry. In addition, Winti confessors were stigmatized by the church as devil worshipers. 54 years ago, Jaasir Linger would have gone to prison for his works of art. Through his art, Linger tries to introduce Winti to the world in a positive way, as a counterweight to the still existing negative image of Winti created by the former Dutch colonial government and Christian church. With his art, Linger tries to contribute to the preservation, transfer and rehabilitation of the Winti heritage.

This artwork is accompanied by the film The Water Brought Us’ by artist Siomara Ratna van Bochove. This film examines colonial history, slavery and forced migration, especially in the regions between Suriname, Africa, Indonesia and the Netherlands. The film highlights the colonial past and forced migration and goes beyond the gruesome story of slavery. It questions another side of it: how did people feel at that time; did they see a hopeful future in the unknown that awaited forced migrants? Van Bochove’s presentation also includes a soundscape and zine to better understand the legacy of transatlantic slavery. Jaasir’s Ingi op’a liba together with The Water Brought Us bridges the former colony with the mainland, combines histories and reveals a longing for identity and connection.
Jaasir Linger and Siomara Ratna van Bochove graduated in 2023 from Master of Arts, Blacker Blackness – Sandberg Institute, Amsterdam

Sofia Dubyna & Sam Zanardo
Sofiia Dubyna‘s paintings explore the border between innocent admiration and moral ambiguity in personal relationships. She creates portraits using friends’ makeup (objects containing their DNA) as a way to ‘keep them close’, which can be seen as both tender and disturbingly possessive. Her works often feature nudity and fetishize her models, who are unaware of their involvement until the portraits are revealed. This approach, which borders on obsession, delves into the complexity of friendship and intimacy. Also in the series ‘Exploring the Interaction Between Close Individuals Through Observational Distance’, Sofiia experiences herself as a secondary personality, someone who can observe and yet remains unseen. She wants to ‘bring back to life’ the inner desires and instincts of the depicted models, which inevitably reveal themselves sooner or later’.

The film installation ‘An ancestral image of blood’, but also a face by Sam Zanardo unfolds across seven screens arranged in the SIGN space through a choreographic and rhythmic approach. Viewers are invited to navigate between the images, creating multiple interrelationships between sounds and images. A new story unfolds each time. His work explores different storylines in which diverse but interconnected fragments come together. The body is often the starting point in Zanardo’s work: it raises questions about identity, gender and sexuality. It is dynamic and embodies the contradictions of pain, pleasure and transformation, in relation to the sacredness of the everyday, and its entanglements with contemporary technology and society. Inspired by the research of philosopher/activist Simone Weil on holiness and devotion and of philosopher and curator Paul Preciado on identity politics.
Sofiia Dubyna graduated from Bachelor in Fine Art, AKI ArtEZ Academy for Art and Design in 2023, and is currently a second-year student at Master Painting, Frank Mohr Institute, Groningen. Sam Zanardo graduated from ArtEZ BEAR (Basis for Experiment, Art and Research), Arnhem in 2024.

Muzammil Hussain & Muyang Teng
Muzammil Hussain combines animal qualities and silhouettes with human qualities and everyday objects to explore themes of identity and existence. He sees animals as a universal language – accessible to all genders, ages and nationalities – to create human-animal hybrids. Combining everyday scenarios inspired by popular culture with animal imagery, Hussain’s painted figures offer a layered commentary on identity and the human experience. In his new work ‘The Half’; mirrors with praying mantises, he literally reflects this fact directly to the viewer.

Complementing these explorations, Muyang Teng‘s video “Octopus in Drag” expands and presents the concept of hybridity through moving images that challenge fixed ideas of identity. Both artists’ hybrids are inspired by the popular culture that surrounds humanity: Hussain’s hybrids are infused with hip-hop aesthetics, while Teng’s mythical cat/octopus creature draws inspiration from vogue and queerness. At the heart of this film are fluid images that search for new forms of identity and existence that go beyond binary categories.
Muzammil Hussain graduated from Master Painting, Frank Mohr Institute, Groningen in 2024. Muyang Teng graduated from the Lens Based Department, Piet Zwart Institute, Rotterdam in 2024.