INTERVENTIONS: Apprentices Praedinius

Interventions: Apprentices Praedinius

(zie ook Interventions: document & Interventions apprentices eindpresentatie)

In de periode 24 februari t/m 7 maart 2013 hebben kunstenaars en 4e jaars leerlingen van het Praedinius Gymnasium interventies bedacht en uitgevoerd in de openbare ruimte van Groningen.

Kunstenaars: Bertin van Vliet, Radio MOBi, Anneriek de Vries, Marcel Imthorn, Jeroen timmer, Hans Runge, Sil Krol, Albert Jongstra.

leerlingen: Aske, Anna Fleuri, Maartje, suzanne, Jaron, Marieke, Leon, Jaymi, Clair, Fanny, Eleni, Tove, Marte, Jessie, Sander, Dion, Klaas Julian, Cheyenne, Jard, Femke, Cune, Carina.

assistenten: Jeffrey Linker, Lydwe van Westen (2e jaars stagiaires docentenopleiding Minerva), Suzanna Inglada, Julia de Jong, Ilse Donker, Jouke Anema.

Interventions: Document & Apprentices Praedinius is een samenwerking tussen SIGN, Cultuur
Educatie Stad (Grian Wind, Gertrude Kokke) & het Praedinius Gymnasium (docent Rolf Smit), Groningen.

Jeroen Timmer :
Samen met Jeroen Timmer hebben Marthe & Jessie een subjectieve getekende plattegrond samengesteld van een deel van Groningen. Centraal punt was de Grote Markt, daar is door hen in een grote cirkel omheen gelopen. Onderweg werden mensen gevraagd een route te tekenen vanuit hun herinnering en subjectieve beleving vanaf hun plek naar de Grote Markt. Mensen gaven daarbij voorkeursroutes en vertelden daarover. Het resultaat laat zien hoe mensen hun eigen stad ervaren. De verzamelde tekeningen werden later samengevoegd in een plattegrond en voorzien van teksten met de verhalen van de mensen.

Albert Jongstra “Combining or editing existing materials to produce a new story”
In de supermarkt, kiosk op het station of bij tijdschriftenwinkels kun je week- en maandbladen kopen. Deze gedrukte papieren tijdschriften bieden allerlei informatie voor doelgroepen binnen de gangbare populaire cultuur.
Onder begeleiding van Albert Jongstra hebben Cune & Femke een ‘mash-up’ (samensmelting) van het bestaande tijdschrift Privé gemaakt en hiermee een ander beeld en verhaal gecreëerd vanuit hun eigen visie. Vervolgens hebben zij dit nieuwe tijdschrift verspreid door ze te plaatsen binnen het bestaande aanbod van tijdschriften bij de verschillende verkooppunten.

Sil Krol:
Het idee was een object te plaatsten in de openbare ruimte met de bedoeling dat herkomst, doel of functie van het object mysterieus blijft en op die manier de aandacht trekt van de voorbijgangers. Daartoe hebben Sil Krol en de leerlingen Cheyenne, Jard, Carina verschillende plekken in de stad onderzocht. Uiteindelijk hebben ze in een achteraf steeg als contrast een chique gedekte tafel met stoelen neergezet als in een restaurant compleet met 4-gangen menu. Wat vervreemdend werkt. Een ongebruikelijk plek om te gaan dineren.

Marcel Imthorn:
Marcel Imthorn, Tove, Eleni, Fanny hebben naar een speciale plek (een gekke of juist normale) gezocht, deze bestudeerd en zijn daarna iets voor of over deze plek gaan maken bv. een poster.
Zij kozen voor de AH waar scholieren tussen de middag samenkomen om te ‘lunchen’.
Ze maakten een ontwerp met de tekst: “Wij vinden dat er een kunstwerk moet komen op het pleintje voor de AH, Oude Ebbingestraat. Omdat deze plek al jaren belangrijk is voor samenkomende scholieren”. Ze vroegen scholieren een schets te maken voor dit kunstwerk op kopieen van dit ontwerp op de daarvoor bestemde plaats. De ontwerpen hadden vaak te maken met eten en drinken. Exemplaren van deze kleine posters werden teruggeplaatst op bv lantaarnpalen of bomen bij de AH en gebundeld tot boekjes.

Anneriek de Vries
Hoe bekijk je de wereld van alledag?
Jaymi, Leon en Clair hebben twee dagen met Anneriek de Vries de omgeving rondom Sign verkend. De eerste dag hebben ze onderzoek gedaan door middel van observaties. Tussen elke observatie door werd er besproken en genoteerd.De tweede dag hebben ze voor elkaar een stadswandeling gemaakt van ongeveer tien minuten. Hierin moesten ze vijf opdrachten verwerken met betrekking tot de omgeving.

Bertin van Vliet
Bertin van Vliet heeft samen Aske, Anna Fleuri, Maartje en assistenten robottenpakken gemaakt van kartonnen dozen, aluminium folie ed. Met ‘robots’ kun je denken aan de traditionele zilverkleurige mensachtige machines maar ze kunnen allerlei vormen aannemen. Uiteindelijk maakten 6 robotten een wandeling in de openbare ruimte van het centrum van Groningen (een crashte vroegtijdig)
Van de “Robot walk” is een mooie videoclip gemaakt waarin ook reacties van mensen te zien zijn. Zie Videoarchief

Hans Runge
Hans Runge houdt zich bezig met mobiele-/tijdelijke-/parasitaire architectuur in openbare ruimte.
Samen met de leerlingen Sander, Dion, Klaas Julian is er voor gekozen om een pand in de buurt tijdelijk een ander aanzicht te geven. Daarvoor werden reclame posters op een elektriciteitsgebouwtje vervangen door foto’s van ramen, zodat het lijkt alsof het gebouwtje bewoont is. Door de leerlingen gemaakte foto’s werden met het programma Rasterbator opgeblazen tot A0 formaat en uitgeprint, aan elkaar geplakt en stiekem opgehangen over de reclame heen.

Radio Mobi
(= Natasha Taylor, Marcel de Vries, Joachim de Vries)
Tijdens deze workshop zijn de leerlingen olv Radio Mobi de rol gaan onderzoeken van geluid in de openbare ruimte. Bij openbare ruimte denkt men vaak aan visuele indrukken maar geluid is daar ook een belangrijk onderdeel van!
Natasha Taylor, Marcel de Vries, Suzanna, Jaron, Marieke hebben geschikte, doorsnee plekken gezocht in de Korrewegwijk, die ze door geluidsopnames toe te voegen specialer kunnen maken. Ze vonden daarvoor een gat in de muur, een lift in een parkeergarage en een bushokje die ze met verrassend geluid hebben verrijkt. Voorbijgangers zullen wellicht anders reageren op deze plekken of zich laten verleiden door een (on) uitnodigend object.