Responsive image

INTER-FACE Marko Peck, Susanne Khalil Yusef, Valerie van Zuijlen, Asya Sukhorukova

Inter-Face

Deelname SIGN Off-Programma Noorderlicht Internationaal Fotofestival
5 oktober t/m 3 november 2019

Hoe handhaaft het individu zich in het krachtenveld van externe invloeden als macht, (geo)politiek, geld en data? Marko Peck, Susanne Khalil Yusef, Valerie van Zuijlen en Asya Sukhorukova verbeelden op persoonlijke wijze verschillende processen in dit speelveld. Met Inter-Face neemt SIGN deel aan het off-programma van Taxed to the Max, de 26e editie van Noorderlicht Internationaal Fotofestival (6 oktober t/m 1 december 2019).

Marko Peck (Finland, 1990) groeide op in verschillende landen en raakte daardoor gefascineerd door nationale identiteit, grenzen en thuisgevoel. Tijdens zijn master ontwikkelde hij de interactieve webdocumentaire ‘Defining Nationhood’, waarin Marko beelden laat zien uit brandhaarden van gebieden over de hele wereld. Ook interviewt hij mensen uit gebieden met veranderlijke landsgrenzen. Peck behaalde in 2018 zijn master aan AKV St. Joost Breda, richting fotografie. Daarvoor studeerde hij aan de Clark University in Worcester, Verenigde Staten.
https://peck.fi

‘Tussen Wal En Schip – Voor Jaffa’ van Susanne Khalil Yusef (Palestina, 1984) is een persoonlijk verhaal, beïnvloed door de geopolitieke ontwikkelingen over de Palestijnse diaspora. Haar Palestijnse achtergrond is overal aanwezig– persoonlijke artefacten zoals foto’s, knipsels en brieven worden ingezet om de ontheemding aan te geven en hoe die omstandigheden haar leven bepalen. Zo wordt in de installatie ‘Letters From My Friends’ een uitgebreide collage van persoonlijke correspondentie gedrapeerd over meerdere knalroze bedden. Yusef studeerde in 2018 af aan AKV St. Joost Master, Breda.

De interesse van Valerie van Zuijlen (Ede, Nederland, 1994) ligt bij de mogelijkheid om op verschillende locaties en tijden aanwezig te zijn. Het principe van lineaire tijd is weggevallen door de overvloed aan data – de ouderwetse werkelijkheid van de geschiedenis met verleden, heden en toekomst bestaat niet meer. In ‘Aireal’ verbeeldt Van Zuijlen een labyrint van leven door verschillende tijden en plaatsen, als een samenstelling van vastgelegde herinneringen. Van Zuijlen studeerde in 2019 af aan het Sandberg Instituut in Amsterdam en won afgelopen maand de Foederer Talent Award. http://www.valerievanzuijlen.com

Asya Sukhorukova (Rusland, 1994) toont in ‘Engineers of the Soul’ het manipulatieve karakter van tv-uitzendingen van de Russische presidentiële verkiezingen in 2018. Met dit werk weet zij een beeld te geven van hoe de staat propaganda gebruikt, gepresenteerd als schijnbaar objectieve vertellingen. Korte archiefbeelden worden samen een utopische, gescripte versie van de werkelijkheid. De titel verwijst naar de wijze waarop Stalin refereerde aan de sociaal realisten, wiens werken werden ingezet als visuele propaganda in de USSR. Sukhorukova studeerde in 2018 af aan de KAKB, Den Haag.
http://asuk.work 


English

-Marko Peck ‘Defining nationhood’
Peck grew up in different countries and became fascinated by national identity, borders and feeling home. In his interactive web documentary Defining Nationhood he shows images from trouble spots all over the world and he interviews people from those areas with changing borders.
https://peck.fi/

Susanne Khalil Yusef her work deals about the Palestinian diaspora and is a personal story mixed with geo political developments.
Her Palestinian background is present all over with loving attention. Photos, memories, messages etc. she uses in her work to show the displacement and how these conditions determine her life and how it is experienced.
Private correspondence for instance is magnified in a knitted collage spread out over several pink beds that keep the memory of a travelling past vivid. Or a tufted carpet with a combat airplane as image refers to both the domestic as well as war.

Valerie van Zuilen is interested in the possibility to be in different locations and times and as well in different time zones; past, present, future. Linear time doesn’t exist in that way; old-fashioned reality of history vanishes, there is an overflow of data.
In her video AIREAL she shows a labyrinth of life by all these times and places and you start to wonder what’s mine? What is a collective? Is it a dream of mine? A part of a whole or of a gigantic collective dream? Of which the universe is the projection. It is constructed out of recorded memories.
https://www.valerievanzuijlen.space/

Asya Sukhorukova indicates with ‘Engineers of the soul’ the manipulative character of tv broadcasts during the presidential elections in Russia 2018. An exploration of the news reports of television prior to the elections. Knows to present an insight of how the state uses propaganda behind apparent objective tales. It reminds of the methods in the USSR. Short pieces of footage become together a worldly but utopian scripted version of reality that favours the state. The title refers to the way Stalin used the art of social realists; their art was typical for the way visual propaganda was spread in the USSR.
http://asuk.work/

6 random pictures from the archive:

15 14 8 10 9 10 estherkempf