FRAME BURSTING
FRAME BURSTING
18 February 20.00 @SIGN
Our annual film screening at SIGN with an analogue heart!
Frame Bursting presents a line-up of both recent and long-praised gemstones by artists-filmmakers Solange Frankfort, Bea Haut, Deborah Phillips, OJOBOCA, Esther Urlus, Mike Stoltz and Alee Peoples. All artists dealing with notions of process and performativity in their practices.
A journey that starts by the aging and decay of a roll of nitrate film and navigates through false starts, escape routes, flickering landscapes and animal magnetism.
A handpicked programme by SIGN in collaboration with WORM.Filmwerkplaats.
PROGRAMME
THE LIMEJUICE MYSTERY – Solange Frankort
DEFENESTRATION – Bea Haut (2015|16mm|b&w|opt.sound|4:00)
SPOTLIGHT ON A BRICK WALL – Mike Stoltz and Alee Peoples (2016|16mm|colour|opt.sound|8:00)
CAPSICUM – Deborah Phillips (2008|16mm|colour|opt.sound|11:00)
THE HANDEYE (Bone Ghosts) – OJOBOCA (2012|16mm|b&w|opt.sound|7:00)
ELLI – Esther Urlus (2016|16mm|colour|opt.sound|8:00)
THE LIMEJUICE MYSTERY of Solange Frankort is a work in progress which concerns the aging and decay of a roll of nitrate film. After almost 80 years the film cannot function, because of its first stage in decay. It shows the research space where the artist investigates the unknown nitrate film, the struggle with the material, and its endangerment from 1940 until today.
DEFENESTRATION – Bea Haut
Mixing up film and domestic structures, this film reaches beyond the frame, testing out access and escape, aperture and portal. The letraset sound also bumps its way across the frame boundary into the visible.
SPOTLIGHT ON A BRICK WALL – Mike Stoltz and Alee Peoples
A performance film that navigates expectations of both the audience and the makers. A series of false starts. Dub treatment on the laugh track. “Looking good up front here. How you all doing tonight? This is my kinda crowd.”
CAPSICUM – Deborah Phillips
I spent years as a girl fighting to be allowed to have a Bas Mitzvah and read from the Torah, like the boys. I was given a portion containing four weird lines about a perfect red heifer, out of context. I have, since then, identified with this cow. And I’ve thought about it while cooking, as an architectural student and as a woman who prefers blue to red…
THE HANDEYE, Bone Ghosts – OJOBOCA
In early 20th century Vienna Robert Musil invited Sigmund Freud to partake in, what he called, “a very special séance”. Seated at the table Musil revealed that they were going to summon the ghost of Franz Anton Mesmer, discoverer of animal magnetism and forefather of hypnosis. Musil told Freud about a series of dreams he had which involved a talking flea. Musil, who had secretly become a follower of the imaginationist school of animal magnetism wanted to question Mesmer as to the meaning of these dreams, in which said flea foretold of impending catastrophes all over Europe. It is said that Mesmer obligingly appeared and spoke in a repetitive and oblique manner. Mesmer’s words were transcribed by Freud in several scraps of paper and hidden separately in a series of objects that, owing to the vicissitudes of history, would end up in the collections of three Viennese museums. Legend has it that he who could piece together the text would find instructions for the assembly of a film.
ELLI – Esther Urlus
Elli consists of a seascape shot in the location that marks the start of World War II in Greece. A follow-up to filmmaker Esther Urlus’ inquisitive interest in colour mixing in film. In this case, an optical mixing created by various flicker effects.
(Nederlands)
DEFENESTRATION, Bea Haut .
Het mengen van film en vertrouwde structuren, deze film reikt voorbij het frame, test in en uitgang, opening en portal. Het geluid van viltstift duwt zichzelf ook van de grenzen van het frame in het zichtbare.
SPOTLIGHT ON A BRICK WALL, Mike Stoltz and Alee Peoples.
Een performance film die zowel de de koers bepaalt van de verwachtingen van het publiek als de makers. Een serie valse starts. Geluidsdubs op het opgenomen gelach. “Hier vooraan ziet het er allemaal goed uit. Alles kits vanavond? Dit is mijn soort publiek”.
CAPSICUM, Deborah Phillips.
Deborah Phillips zegt ” Ik heb jaren gevochten om als meisje de Bar Mitzvah te mogen doen en de Torah te lezen zoals de jongens. Ik kreeg een deeltje uitgereikt met vier merkwaardige regels over een perfect, rood kalf, zonder context. Sindsdien heb ik me geïdentificeerd met die koe. En ik heb er aan moeten denken terwijl ik stond te koken, als student architectuur en als vrouw die blauw boven rood verkiest…”.
THE HANDEYE, Bone Ghosts. OJOBOCA.
In het Wenen van begin 20ste eeuw nodigde Robert Musil Sigmund Freud uit om deel te nemen aan, wat hij noemde, “een zeer speciale seance”. Gezeten aan een tafel maakte Musil bekend dat zij de geest van Franz Anton Mesmer, de ontdekker van dierlijk magnetisme en de stamvader van hypnose, gingen oproepen. Musil vertelde Freud over een aantal dromen die hij had gehad waarin een pratende vlo voorkwam. Musil, die in het geheim een aanhanger was geworden van de denkbeeldige school voor dierlijk magnetisme, wilde Mesmer vragen naar de betekenis van deze dromen waarin de vlo aanstaande rampen in heel Europa voorspelde. Men zegt dat Mesmer behulpzaam verscheen en op een repetitieve en indirecte manier sprak. Mesmer’s woorden werden vertaald door Freud op verschillende stukjes papier en afzonderlijk verborgen een serie objecten die volgens de diverse versies van deze geschiedenis zouden belanden in drie Weense musea. De legende zegt dat wie de tekst kan samenstellen de instructies vindt voor het samenstellen van een film.
ELLI Esther Urlus.
Elli bestaat uit een beeld van een zeegezicht op de locatie dat het begin van de Tweede Wereldoorlog markeert. Een vervolg voor filmmaker Esther Urlus’ onderzoekende interesse in het mixen van kleur in film. In dit geval een optische mix gemaakt door verschillende blikkerende effecten.