ERICH LESSING

ERICH LESSING

Die ersten 50 Jahre

Met deze presentatie maakt SIGN deel uit van de Noorderlicht Fotomanifestatie 95

6 oktober t/m 5 november 1995

Sign toont een selectie uit het oeuvre van de Oostenrijkse fotograaf Erich Lessing (1923). Lessings foto’s hebben een ding gemeen; ze zijn gemaakt vanuit zijn interesse voor de mens en diens politieke en kunstzinnige uitingen. Lessing – die sinds 1951 lid van het Magnum-collectief is – fotografeerde de ontwikkelingsgeschiedenis van de mensheid; hij ziet zichzelf meer als een verhalenverteller dan als een portretfotograaf. De getoonde foto’s stammen uit de eerste 50 jaar van Lessings carrière als beroepsfotograaf. Het zijn over het algemeen fotoreportages die betrekking hebben op (politieke) actualiteiten. Tegenwoordig houdt hij zich hiermee niet meer bezig. Volgens Lessing is de tijd van het maken van reportages voorbij. De fotografie is op dit gebied als medium voorbijgestreefd door de video en de televisie. Van de politieke reportages is hij dan ook overgestapt op het maken van reportages over de menselijke geschiedenis. In plaats van de dagelijkse actualiteiten fotografeert hij nu ‘de wezenlijke vragen van het menselijke bestaan’. De foto’s die uit deze werkzaamheden ontstonden zijn echter niet in de expositie opgenomen. Het betreft veelal reproductie opnamen die Lessing van kunstwerken maakte, en als zodanig alleen uit technisch oogpunt interessant zijn.

In Sign worden onder meer foto’s geëxposeerd uit series over de verhouding tussen Oost en West na de Tweede Wereldoorlog, over de geschiedenis van Oostenrijk en over de Hongaarse revolutie in 1956. Voor deze laatste reportage ontving Lessing de ‘American Directors Award’.