chmod +x art make art Groningen

chmod +x art
make art Groningen
2- 7 maart 2010

(zie ook andere onderdelen chmod + x art)
Participeer in: Workshops: hello wor(l)d!, expositie, lezingen: Hocus Pocus, Placard headphone concert, breakfast club, speed geeking & pecha gnucha, boekpresentaties.
met: Wayne Clements (GB) , Martin Howse (GB), Graham Harwood (GB) , IOhannes Zmölnig (AT), Pall Thayer (IS) , Dave Griffiths (GB), Gabor Papp (HU), Agoston Nagy (HU), Florian Cramer (DE), Nathalie Magnan (FR), …

meer info: http://makeart.goto10.org/chmod+x
organisatie: GOTO10, SIGN
met dank aan Gemeente Groningen

programma
2 -7 maart 2010
expositie: Pall Thayer (IS), Wayne Clements (UK), Martin Howse (UK), Graham Harwood (UK)
boekpresentaties: boeken en tijdschriften rond FLOSS en kunst. Titels: FLOSS+Art, Data Browser (Curating Immateriality + Engineering Culture), Neural, Noise & Capitalism (Emma Hedditch, Howard Slater, Anthony Iles & Mattin)

Dinsdag 2 maart: workshop IOhannes Zmölnig (AT)
Woensdag 3 maart: workshop Pall Thayer (IS)
Donderdag 4 maart: workshop Dave Griffiths (UK) Gabor Papp& Agoston Nagy
Vrijdag 5 maart: speed geeking, pecha gnucha diverse opleidingen o.a. Piet Zwart instituut
lezingen: Dmytrie Kleier (RU), Florian Cramer (D), MartinHowse(UK)
Zaterdag 6 maart:
breakfast club door cyber feminist Nathalie Magnan (FR)
placards: IOhannes Zmoelnig, Dave Griffiths, No Copy Paste
Zondag 7 maart: breakfast club door Nathalie Magnan (FR)

Inhoudelijk informatie over chmod +x art /make art Groningen:

make art is is een internationaal festival rond Free/Libre Open Source Software (FLOSS) en open content in digitale kunst. make art biedt performances, presentaties, workshops en een expositie, rond de vage grens tussen kunst en het programmeren van software. Het festival is opgedragen aan Free Software kunstenaars, open hardware hackers en command line fetishisten. make art creert op speelse manier een podium voor intensieve uitwisseling van kennis en vaardigheden tussen de uitgenodigde kunstenaars, musici, programmeurs, specialisten, en het publiek. Het festival combineert reflectie, actie en beschouwing door presentaties, lezingen, workshops, performances en expositie met elkaar te verbinden.

concept
De computer als theater, als schrijver van liefdesbrieven, de computer als wereld, als plaats voor revolutie, kunst als executable. In chmod +x art presenteert make art Groningen kunstenaars die onze opvattingen, dromen en fantasieën over machines en code op hun kop zetten en laten zien dat programmeren een eindeloos intrigerende manier van creëren is. Code is een medium. Of het nou gebruikt wordt om instructies te formuleren voor een computer, ideeën voor een mens of allebei. Het schrijven ervan beïnvloedt en stuurt het creatieve proces van de kunstenaar. Ghost programmers mogen daarom thuis worden gelaten. Naast het belang van het zelf schrijven van code is ook het laten zien van die code essentieel. Zonder source code blijft software art een goocheltruc. Doe het zelf en laat het zien!

Expositie + Bookshop
(uit verslag)

De expositie bestond uit Code poetry, een schrijfmachine en een eiland in Random Access Memory; werken die menselijkheid projecteren in machines en kunst en revolutie vertalen in code.
Pall Thayer (IS) ‘Microcodes’, Wayne Clements (GB) ‘Love2’, Martin Howse (GB) ‘Island2’ and Graham Harwood (GB) ‘Class Library’

Opening donderdag 4 maart 2010, 19:00 uur
Open 2 – 7 maart 2010 (ook op afspraak)
2 – 6 maart van 12:00 tot 17:00 uur
7 maart van 14:00 tot 17:00 uur
Toegang: gratis
Locatie: Sign

Pall Thayer (IS)
“Microcodes”
Microcodes zijn zeer kleine, op code gebaseerde kunstwerkjes. Iedere Microcode is een opzichzelfstaand kunstwerk. De sleutel tot de conceptuele betekenis van de werken kan worden gevonden in de combinatie van de titel, de code en de resultaten van het op de computer uitvoeren van de codes. (zie ook bijgevoegde fotodocumentatie).
“De Microcodes zijn geschreven in Perl, Pall Thayer presenteert ze op een website voor bezoekers om te lezen, downloaden en uit te voeren en eventueel eigen variaties te creëren. welke weer ge-upload kunnen worden.
Op de lange wand in Sign werden ze als kunstwerkjes in lijstjes in een bepaalde volgorde getoond waarbij de bovenste rij de microcodes van Pall Thayer liet zien met daaronder de op zijn site ge-uploade bijbehorende variaties van anderen.
Elke stuk code bevat aspecten uit de kunst, zoals een portret of memento mori. Het is een vervolg op Thayers eerdere “Exist.pl”, een op Perl code gebaseerde allegorie op leven, dood en zijn.
Het is een Romantisch gebruik van code, een projectie van het menselijke op simpele materie. Sommige stukken code zijn daadwerkelijk destructief voor data, maar het werkt ook andersom.
Over Pall Thayer:
Citaat Rob Myers, Furtherfield:
“Microcodes” laat ook zien dat betekenis gevonden kan worden in simpele processen.
De code is weergegeven op een moderne, neutrale website. De code is onder licentie van GNU GPL versie 3 (of later), zodat iedereen vrij is de code te gebruiken, veranderen en te redistribueren. Het gebruik van GPL zou een gegeven moeten zijn voor code art, maar veel te veel kunstenaars zijn tevreden de vrijheid te gebruiken die andere hackers ze geven, zonder het zelf toe te passen. Thayer maakt de juiste keuze en verdient daarvoor alle lof.”
http://pallit.lhi.is/microcodes
Pall Thayer is een IJslandse kunstenaar die voornamelijk met computers en internet werkt. Hij is toegewijd volger van de open source cultuur. Zijn werk wordt ontwikkeld met open source middelen en de source code van zijn projecten draagt altijd een GPL licentie. Zijn werk is internationaal geëxposeerd in galeries en op festivals met solo shows in o.a. IJsland, Zweden en New York en groepstentoonstellingen in de US, Canada, Finland, Duitsland en Brazilië. Pall Thayer behaalde zijn MFA diploma in de beeldende kunsten aan de Concordia Universiteit in Montreal. Hij is actief lid van Lorna, IJslands enige elektronische kunst organisatie. Hij is ook alumni lid van het “Institute for Everyday Life”, Concordia/Hexagram, Montreal. Pall Thayer werkt momenteel als digital media developer aan het SUNY Purchase College, New York.
http://www.this.is/pallit

Wayne Clements (GB)
“Love2” installatie
love2 is een open source simulatie van een emulatie. Het programma simuleert de Manchester Mark 1 computers Loveletters (de eerste door een computer gegenereerde tekst) die op zijn beurt het onderwerp is van een emulatie geschreven door de kunstenaar David Link. Links programma emuleert het door Christopher Strachey in 1952 geschreven programma.
love2 is ‘reverse engineerd’ door herhaaldelijk Links Loveletters uit te voeren om alle tekst en zinsstructuren te herleiden. Het programma is herschreven in Perl. love2 gebruikt een ‘template structure’, ook wel bekend als een ‘slot’ of ‘substitution’ systeem. Het gebruikt willekeurigheids technieken om de verschillende teksten te creëren. Dit resulteerde in een oneindige reeks gegenereerde liefdesteksten in steeds weer andere combinaties van woorden en zinsneden die verschillende emoties opriepen van aandoenlijk, hilarische, grof, onbehouwen, tot naïef. Dit werd geprojecteerd in de achterste ruimte van Sign. Interessant is dat het een historische brug maakte met een programma van de eerste computer.
love2 source code
Aanvullende informatie:
Emulatie kan het best worden omschreven als het nabootsen van een bepaald computerplatform of computerprogramma op een ánder platform of programma. Hierdoor kunnen documenten worden geopend of programma’s worden gedraaid op een computer die hier eigenlijk niet voor bedoeld is. Dit gebeurt door een emulator, een programma dat als het ware een extra laag creëert tussen een bestaand platform (host platform) en het te emuleren platform (target platform).
Wayne Clements is beeldend kunstenaar en schrijver. Zijn werk is te zien geweest op vele festivals en exposities van electronische kunst. un_wiki werd gehonoreerd met de ‘Award of Distinction’, Net Vision, Prix Ars Electronica (2006), en was te zien op Connecting Worlds, ICC Gallery Tokyo (2006) in een speciale Japanse versie. Zijn werk is recent te zien geweest in Madrid, Barcelona en Athene, en ook in Valencia waar logo_wiki onderdeel was van de expositie Antisocial Notworking
Hij sloot een practice-based Ph.D. af in Fine Art aan het Chelsea College of Art and Design (2005) waarin hij de rol tussen kunst en computers onderzocht. http://www.in-vacua.com

Martin Howse (GB)
“Island2”
island2 is een free software programma dat een semi-permanent, geïsoleerd eiland in het
computergeheugen creëert. Dit eiland blijft verborgen, onaangeraakt en onverplaatsbaar in het fysieke geheugen totdat de computer uitgezet of opnieuw opgestart wordt. island2 is een interventie in een onzichtbaar territorium, dat een theater van abstractie, begrenzing en verhulling uitlokt en aanwakkert.
De oorspronkelijke island software is een laadbare kernel module voor verschillende Linux kernels en beslaat 4MB RAM (Random Access Memory). Toekomstige iteraties zullen verborgen netwerk capaciteit bevatten, gebruikmakend van obscure protocollen, als onderdeel van het promiscuOS project. PromiscuOS heeft als doel segmentatie en objectificatie uit alle niveaus van een systeem te verwijderen om de generatie, distributie en uitvoering van promiscue code te bevorderen.
island2 werkt op een aantal kleine computers (bijvoorbeeld de Atmel AVR microcontroller), en zal in de toekomst op een groot aantal consumenten apparaten werken (DVD spelers, mobiele telefoons). http://www.1010.co.uk/org/island2.html
In Sign had Martin Howse 2 laptops opgesteld waarop het lopende island programma non stop te zien. Via internet werd steeds contact gezocht met andere “eilanden”. Deze verzoeken en het resultaat van deze pogingen waren op de andere laptop te zien. Elk verzoek ging gepaard met hoorbaar signaal. Aan een van de laptops had Howse al een kleine islandmodule gekoppeld als begin van een netwerk.
Als illustratie had hij 2 posters van het “eiland”programma op de muur daarboven gepresenteerd.
Martin Howse opereert binnen de velden van de dialoog, speculatieve hardware (omgevings data binnen open fysieke systemen), code (een onderzoek naar lagen van abstractie), free software en het gesitueerde (performances en interventies). http://www.1010.co.uk

Graham Harwood (GB)
“Class Library”
Harwoods Class Library is een ‘codework’ – een combinatie van programma code en geschreven tekst – dat de materiële omstandigheden van het werken met code en haar poëtische vorm benadrukt. Binnen de wereld van programmeren is een ‘Class Library’ een collectie van subroutines, samen gebruikt om software te produceren; of in dit geval klaar om te worden uitgevoerd als verzet tegen de bourgeois levensstijl door “class action”.
http://www.scotoma.org/notes/index.cgi?ClassLib
In Sign hingen 2 posters met het code gedicht: Use Poetic::Violence. (zie 2 bijlages)
Men kon dit niet alleen lezen als een echt gedicht inclusief vormgeving (vergelijk Paul van Ostade) maar is tevens te lezen en bruikbaar als computerprogramma. De teksten zeggen iets over de aard van het programma; het heeft tegelijk ook een geëngageerde lading zoals bv. “software for the aggresive assault on soceity’, of “giving away cash untill each group can afford clean water” .
Harwood noemt het voor niets use poetic; het programma is echt bruikbaar binnen wat het suggereert.
Harwood werkt momenteel met Richard Wright en Matsuko Yokokoji aan een serie Sociale Telefonie projecten. Hiervoor werkte hij met Mongrel, 1997 – 2007, een gevierde kunstenaars groep gespecialiseerd in digitale media. Zij hadden een internationale reputatie door hun pionierswerk op kunst gebied, en door het werken met gemarginaliseerde bevolkingsgroepen met lage inkomens, sociaal geïsoleerden en culturele minderheden. http://www.scotoma.org

bookshop
De kelder was ingericht als bookshop met boeken en tijdschriften rond FLOSS en kunst.
Boeken en tijdschriften kon met op zijn gemak inkijken en waren ook te koop alsmede een Puredyne live USB keys. Dit vond zeker enige aftrek.
Titels:
FLOSS+Art, (Marloes de Valk & Aymeric Mansoux)
Data Browser (Curating Immateriality + Engineering Culture) 4 stuks
Noise & Capitalism (Emma Hedditch, Howard Slater, Anthony Iles & Matt
Neural tijdschriften
Mute tijdschriften
Catalogi Piet Zwart instituut
Puredyne live USB keys: GNU/Linux distribution for media art and designexpositie

Andere programma onderdelen

workshop “./helloworld”
De workshop “./helloworld” is een kennismaking met 3 verschillende artistieke benaderingen tot programmeren: grafisch, code (poetry), en live coding. De workshop laat de deelnemer proeven van alle drie de smaken en is bedoelt als inspiratie en ontdekkingstocht voor kunstenaars die nieuwsgierig zijn naar deze vormen van kunst maar het nog nooit hebben durven uitproberen.
DAG 1: IOhannes Zmölnig – Pure Data – Introductie Pure Data. Pd (oftewel Pure Data) is een real-time grafische programmeer omgeving voor audio, video en graphical processing. Pure Data kan gebruikt worden voor audiovisuele performances, installatie kunst, software art en meer. Het is een programma dat door de visuele benadering ook voor niet-programmeurs toegankelijk is, en de overstap van grafische interface en prefab naar het zelf programmeren van beeld en geluid genererende software mogelijk en soms zelfs aangenaam maakt.
DAG 2: Pall Thayer – Microcodes workshop. In deze workshop leer je hoe je Microcodes kunt lezen en interpreteren, hoe je ze kunt uitvoeren op je computer en hoe je ze zelf kunt (her)schrijven.
DAG 3: Dave Griffiths & Gabor Papp & Agoston Nagy- Fluxus. Introductie live coding met Scheme en Fluxus. De workshop begint met een duik in de achtergrond van livecoding en abstracte animatie met veel beeldmateriaal en wat korte geschiedenis. Daarna volgt een introductie tot programmeren in de taal Scheme. Tegen het einde van de dag wordt er gewerkt met “procedural modelling” en animatie.
De workshop is gebaseerd op 100% Free/Libre/Open Source Software. Al het materiaal dat gebruikt wordt tijdens de workshop zal online verkrijgbaar zijn onder een open content licentie. Gedurende de workshop wordt er gewerkt met het USB bootable puredyne GNU/Linux besturingssysteem. Deelnemers krijgen een puredyne USB stick, je stopt hem in de computer, zet de computer aan en je kunt meteen beginnen te werken met GNU/Linux en alle software en files die gebruikt worden tijdens de workshop. Je krijgt hem uiteraard mee naar huis.

pecha gnucha & speed geeking

Pecha Gnucha is een presentatie avond waarbij deelnemers een diavoorstelling van 20 afbeeldingen presenteren, in een totale tijd van 6 minuten en 40 seconden. Deze Pecha Gnucha special doet de sprankelende ideeën afkomstig van het talent aan de Master Media Design aan het Piet Zwart Instituut en Interactive media and environment van het Frank Mohr Instituut in razend tempo uit de doeken.
Voorafgaand aan de presentaties vinden korte workshops plaats, 30 minuten per stuk, door en voor studenten. In deze “geek dating” sessie leren de studenten elkaar in rap tempo een techniek, vaardigheid of concept.

placard
Het Placard koptelefoon en streaming festival: Experimentele electronische muziek stroomt je oren binnen via locale en internationale streams. Live coding is het schrijven van (delen van) een programma terwijl het wordt uitgevoerd. De performer schrijft en herschrijft de code die door de computer wordt uitgevoerd en die het beeld en geluid genereerd dat het publiek waarneemt. Het vernietigd de scheiding tussen gereedschap/software en (kunst)product en laat code als artistiek proces zien. Live coding is radicale openheid en toont de creatieve potentie van code als medium.
IOhannes Zmölnig – do sinusoids dream of electric sweeps?– http://umlaeute.mur.at/Members/zmoelnig/projects/sinusoiddreams 
”do sinusoids dream of electric sweeps” is een live-coding performance in pure-data. Het is gebaseerd op zelf-modificerende Pd-patches (“agents”) die op een semi-zelfstandige manier op elkaar reageren.
Dave Griffiths – Scheme Bricks – http://www.pawfal.org/dave/index.cgi?Projects/Scheme%20Bricks 
”Scheme Bricks” is een live coding performance waarin er visueel met Scheme geprogrammeerd wordt. Door de visualisatie van de code is het verloop van de performance en de werking van de taal en het programma dat geschreven wordt inzichtelijk gemaakt.
No Copy Paste – titel nog onbekend – http://ncp.kibu.hu
No Copy Paste genereerd real-time muziek en beeld door middel van live coding, waardoor de expressieve mogelijkheden van programmeer talen als middel om digitale processen vorm te geven en te manipuleren, zichtbaar en hoorbaar worden.
De esthetiek van hun performances wordt bepaald door de programmeer methode, waarin al het muzikale en visuele materiaal vanaf de grond wordt opgebouwd gedurende de performance. Voor beeld en geluid worden soortgelijke algoritmes gebruikt, de performers hebben invloed op het gedrag van elkaars programma’s via audio input en netwerk. Ze laten de source code die ze aan het schrijven zijn continu zien via schermen en projecties zodat het menselijke element van programmeren benadrukt wordt.

lezingen: hocus pocus

De lezingen avond “hocus pocus” onderzoekt de rol die source code speelt in het begrip van software kunst.
Florian Cramer – www.pleintekst.nl Hocus pocus of de grote verwarring van formele en natuurlijke talen. Software en taal zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Software verwerkt taal en is er ook uit opgebouwd. Maar taal heeft een andere betekenis binnen de context van computing. Taal in computers is als taal in magie, woorden voeren direct operaties uit. Dit klinkt mysterieuzer dan het is. Schrijven in een programmeertaal is instructies formuleren voor een totale idioot. Binnen de interface design, Artificial Intelligence en kunst wereld wordt er nog steeds tevergeefs gepoogd deze formele talen dichter bij menselijke taal te brengen. Een analyse.
Dmytri Kleiner (RU)
Dmytri Kleiner is een in de Sovjet-Unie geboren software ontwikkelaar en cultureel producent. Hij is mede-oprichter van de Telekommunisten, een arbeiders collectief dat de rol van telecommunicatie, culturele productie en migratie onderzoekt in klasse conflict. Hij gaf een politiek getinte lezing over de rol die open source FLOSS code kan hebben in de maatschappij. Dmytri werkt momenteel aan het Telekommunist Manifesto, dat bij het Institute of Network Cultures gepubliceerd zal worden.
Martin Howse – www.1010.co.uk Howse presenteert PromiscuOS, een disfunctioneel artistiek besturingssysteem dat losbandige, lekkende code en data verkiest boven beveiliging en functionaliteit. PromiscuOS is een veranderde en geredistribueerde versie van een reeds bestaand GNU/Linux besturings systeem. De veranderingen betreffen het verwijderen van beveiliging, segmentatie en objectivering uit alle niveaus van het systeem om de generatie, distributie en executie van mobiele promiscue code door het gehele systeem mogelijk te maken.

breakfastclub zaterdag & zondag ochtend
Interviews, meet & greet met koffie en croissants met Nathalie Magnan (FR) cyber feminist.

(ENGLISH)

chmod +x art
make art Groningen


2- 7 March 2010 



make art is an international festival concerning Free/Libre Open Source Software (FLOSS) and open content in digital art. make art offers performances, presentations, workshops and an exhibition dealing with the blurry borders between art and programming software. The festival is dedicated to Free Software artists, open hardware hackers and command-line fetishists. In a playful manner make art creates a stage for intensive exchange of knowledge and skills between the invited artists, musicians, programmers, specialists and the audience. The festival combines reflection, action and contemplation by connecting presentations, lectures, workshops, performances and the exhibition.

Concept
The computer as theatre, as a writer of love letters, the computer as world, as a place for revolution, art as executable. In chmod+x art make art presents to Groningen artists who put our opinions, dreams and fantasies about machines and code upside down and show that programming is an endless intriguing way of creating. Code is a medium. Whether it is used to write instructions for a computer, ideas for a human or both. The writing of it influences and directs the creative process of an artist. Ghost programmers therefore can be left home. Besides the importance of writing code by oneself is showing this code essential as well. Without source code software remains a magicians trick. Do it yourself and show it!
Program

Exhibition

Pall Thayer – Microcodes – http://pallit.lhi.is/microcodes/index.php
Microcodes are minute, code based art-works. Every Microcode is a stand-alone little piece of art. The key to the conceptual meaning of the works can be found in the combination of title, code and results of performing the codes on the computer. The Microcodes by Pall Thayer are short pieces of code, written in Perl and presented on a website for visitors to read, download and execute. The code is presented on a modern, neutral website. The code is licensed under GNU GPL version 3 (or later) so everybody is free to use, change and redistribute the code.

Wayne Clements – love2 – http://www.in-vacua.com/cgi-bin/love2.pl
This is the simulated emulation of the Manchester Mark 1 “Loveletters”, the first electronic generated text. Loveletters is a program from 1952 by Christopher Strachey which ran on the Manchester Mark 1 computer. The emulator is a creation by David Link. ‘love2’ has been reverse-engineered from the version which can be found on Davids website. This has been done without looking at Davids code so you can’t blame him for possible flaws.

Martin Howse – island2 – http://www.1010.co.uk/org/island2.html
island2 is a free software application which creates a semi-permanent, isolated island in the memory of the computer. The island remains undamaged and steady until the computer is switched off or restarted. The current island2 implementation acts like a loadable kernel module for Linux kernels (2.4 and 2.6 tested) and occupies 4MB RAM memory. Future versions will contain invisible networks between island, using obscure protocols as part of the promiscuOS project.

Graham Harwood – Class Library
Harwoods Class Library is a ‘codework’- a combination of programming code and written text which emphasizes the material conditions of working with code and its poetic form. Within the world of programming Class Library is a collection of sub-routines, used together to produce software; or in this case ready to be executed as resistance against a bourgeois life-style by class action.

workshop “./helloworld”
The workshop “./helloworld” is a rendezvous with 3 different artistic approaches to programming: graphic, code (poetry) and live coding. The workshop lets the participants taste the three flavours and is meant to inspire and discover for artists who are curious to know about these forms of art but never dared to try it themselves.
Day 1: Iohannes Zmölnig
Introduction Pure Data. Pd is a real-time graphic programmer for audio, video and graphical processing. Pure Data can be used for audio-visual performances, installation-art, software-art and more. It’s a program which is accessible for non-programmers too because of its visual approach and makes it possible and sometimes even convenient to step over from graphic interface and prefab to programming sound and vision generating software.
Day 2: Pall Thayer
Microcodes workshop. In this workshop you will learn to read and interpret Microcodes, how to execute them on your computer en how to (re-)write them yourself.
Day 3: Dave Griffiths & Gabor Papp & Agoston Nagy
Introduction live coding with Scheme and Fluxus. The workshop kicks off with a steep descent in the backgrounds of live-coding and abstract animation illustrated with lots of imagery and some short history. After that a short introduction will follow into programming in the language Scheme. By the end of the day we’ll work with procedural modelling and animation.
The workshop is based on 100 % Free/Libre/Open Source Software. All the material used in this workshop is available online due to an open content license. During the workshop we will be working with the usb boot-able puredyne GNU/Linux operating system. Participants will get a puredyne USB stick, you connect it to the computer, switch on the computer and you can start immediately with GNU/Linux and all the software and files that are used in the workshop. Of course you can take it home.

pecha gnucha evening

Pecha Gnucha is a presentation evening in which participants present a slide-show of 20 images in a total time of 6 minutes and 40 seconds. This Pecha Gnucha special reveals in ultimate speed the sparkling ideas of talent at the Master Media Design of the Piet Zwart Institute and Interactive Media and Environment at the Frank Mohr Institute.
Preceding these presentations short workshops will take place, 30 minutes each, by and for students. In this geek dating session students teaching each-other up-tempo a technique, skill or concept.

The Placard headphone and streaming festival: experimental, electronic music streams into your ears by local and international streams. Live coding is writing of (parts of) a program while it is executed. The performer writes and rewrites the code that is executed by the computer and generates sound and images simultaneously noticed by the audience. It destroys the separation between tool-software and (art)product and shows code as an artistic process. Live coding is radical openness and shows the creative potential of code as medium.


IOhannes Zmölnig – do sinusoids dream of electric sweeps?-
http://umlaeute.mur.at/Members/zmoelnig/projects/sinusoiddreams 
”do sinusoids dream of electric sweeps” is a live coding performance in pure data. It is based on self-modifying Pd-patches (agents) that semi-independent interact.
Dave Griffiths – Scheme Bricks – http://www.pawfal.org/dave/index.cgi?Projects/Scheme%20Bricks 
Scheme Bricks is a live-coding performance in which the visuals are programmed with Scheme. Because of the visualisation of the code it provides insight in the progression of the performance and the way the language works as well as the way the program is written.
No Copy Paste http://ncp.kibu.huNo
No Copy Paste generates real-time music and imagery by means of live-coding through which the expressive possibilities of programming languages as means of shaping and manipulating digital processes become audible and visual.
The aesthetics of their performances is determined by the programming method in which all the musical and visual material is built up off the ground during the performance. For sound and imagery alike logarithms are used, the performers have an impact on the behaviour of each-others programs through audio input and network. Perpetually they show the source code they are writing on screens and projections so the human element of programming will be accentuated.

lectures: hocus pocus
The lecture-evening hocus pocus investigates the part the source code has in understanding software art.
Florian Cramer – www.pleintekst.nl Hocus pocus or the big misunderstanding of formal and natural languages. Software and language are connected indissoluble. Software processes language and is built out of it. But language has another meaning within the context of computing. Language in computers is like language in magic, words execute operations instantaneously. This sounds more mysterious as it is. Writing in a programming language is formulating instructions to a complete idiot. Within interface design, artificial intelligence and the art-world vainly people are attempting to get these formal languages closer to human language. An analysis.

Dimitry Kleiner

Martin Howse – www.1010.co.uk
Howse presents PromicuOS, a dis-functional artistic operating system which prefers unrestrained and leaking code and data over security and functionality. PromiscuOS is a changed and redistributed version of an already existing GNU/Linux operating system. The changes are the removals of security, segmentation and objectification from all levels of the system in order to make possible the generation, distribution and execution of mobile promiscuous code throughout the entire system.

 Breakfast Club Interviews, meet & greet with coffee and croissants with Nathalie Magnan (Fr.) cyber feminist.

book presentations
  Furthermore books and magazines dealing with FLOSS and art will be presented. Titles: FLOSS+Art, Data Browser (Curating Immateriality + Engineering Culture), Neural, Noise & Capitalism (Emma Hedditch, Howard Slater, Anthony Iles & Mattin)