A.F.A.I.R.

A.F.A.I.R.
5 maart t/m 17 april 2022
Giath Taha
Jean-Baptiste Castel
Tianyi Zheng
George Mazari

Opening: zaterdag 5 maart om 17.00 uur

A.F.A.I.R. (as far as I remember) is een zoektocht naar mogelijkheden en ‘counter-narratieven’ om opnieuw te kijken naar plek en bestemming, met vaak persoonlijke geschiedenissen, herinneringen en associaties . Wat betekenen die momenten en plaatsen eigenlijk? Deze verkenning gaat dwars door tijd, plaats en ruimte heen en doorkruist allerlei reële en virtuele dimensies. Andere spelers, ‘ghosts’ en artefacten doen actief hun intrede, scenes worden verplaatst, parallelle werelden worden gebruikt voor contact, een vlucht wordt gesimuleerd, en de leefomgeving opnieuw belicht. De werken voeren je mee in een proces van opnieuw ontdekken en herinneren.

Over de kunstenaars


Giath Taha (Syrië, 1982) is een beeldend kunstenaar die het bewegende beeld combineert met objecten, afbeeldingen en installaties. Door middel van een theoretisch geïnformeerde, politiek geëngageerde kunstpraktijk probeert Taha minder tastbare structuren te traceren, waar het niet-zichtbare gestalte krijgt als bestuur en autoriteit. Hij studeerde in 2021 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.
Voor A.F.A.I.R. maakt Taha de video-installatie ‘Maybe my eyes turned blue’, geïnspireerd op de in het Midden-Oosten populaire schietvideogame PlayerUnknown’s Battlegrounds. In deze installatie doet Taha een persoonlijke poging om counter-narratieven te creëren die misschien mogelijk zijn. Het werk vertegenwoordigt de lege ruimte die tussen tegenpolen hangt, zoals tussen leven/dood, actualiteit/virtualiteit.
Tianyi Zheng (China, 1995) is gevestigd in Hong Kong en Nederland en is geïnteresseerd in de relatie tussen ruimte, plaats en identiteit, verstedelijking en technologisering. In installaties brengt zij video, tekst, geluid en performance samen. Zheng studeerde in 2021 af aan Frank Mohr Instituut Groningen. Tijdens A.F.A.I.R. is haar werk ‘We no longer remember how we got here’ te zien. Dit werk is een plek waar geesten kunnen terugkeren – de geest van het verleden, het afwezige, maar ook het onvoltooide, het resterende, het herinnerde, het geruïneerde. Het concept van het spookachtige wordt in dit project in zowel cinematografisch als architecturaal opzicht onderzocht.

George Mazari (Duitsland/Afghanistan, 1992) maakt enigmatische werelden-in-werelden met behulp van video, sculpturen en installaties. Hij onderzoekt hiermee hoe werkelijkheid wordt beleefd en bevraagt in verschillende werelddelen. Mazari put hiervoor uit zijn eigen ervaringen, geschiedenis, videogames en het internet. Zo maakte hij ‘A Real Trip from AMS to KBL’, een realtime vlucht van 8 uur van Amsterdam naar Kabul met behulp van vluchtstimulatie-software, ingebouwd in een eersteklas stoel. Deze vlucht wordt echter door geen enkele luchtvaartmaatschappij gevlogen.
In SIGN wordt de installatie ‘Post (from) Kabul’ getoond. Deze gaat niet over de reis, maar over de bestemming: wat gebeurt er na aankomst? Een rondvlucht over de stad Kabul, Afghanistan is te zien in verzendingskratten en wordt begeleid door de vader van de kunstenaar, die naar Duitsland is gevlucht sinds de Taliban de Afghaanse stad hebben overgenomen.

In het werk van multidisciplinair kunstenaar Jean-Baptiste Castel (Frankrijk, 1994) staat het onderzoek naar het gebruik van software in hedendaagse cultuur centraal. Thema’s in zijn werk zijn digitale arbeid, spektakel en materialiteit, vaak met behulp van computer gegenereerde afbeeldingen (CGI). In zijn praktijk rijgt Castel voortdurend tegenstellingen aan elkaar: lineair/non-lineair, echt/nep, het sublieme/het alledaagse, heden/verleden, software/hardware. Castel studeerde in 2019 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag.
Voor SIGN heeft Castel het werk ‘Camera 1’ gemodificeerd, een mix van een showreelvideo en bioscoopfilm waarin de hoofdrolspeler, een softwarecamera, een gemeubileerd appartement verkent en ondertussen haar eigen superkrachten ontdekt. Een softwarecamera, of virtuele camera, is in staat om door filmische ruimte te bewegen zonder gebruik te maken van sneden, en kan de werkelijkheid in levendige details weergeven. Volgens Castel schendt dit type camera onze realiteitszin, doordat het de illusie van de werkelijkheid in stand houdt.

(english)

A.F.A.I.R. (as far as I remember) is a search for possibilities and counter-narratives to look again at place and destination, often with personal histories, memories and connotations. What do those moments and places actually mean? This exploration cuts across time, place and space and crosses all kinds of real and virtual dimensions. Other players, ‘ghosts’ and artifacts are actively involved, scenes are moved, parallel worlds are used for contact, a flight is simulated, and the living environment is re-exposed. The works take you along in a process of rediscovering and remembering.

++++
Jean-Baptiste Castel: Camera 1
Software cameras are the new heroes of cinema. They are superhuman, capable of traveling through space and time. They utilise multiple temporalities to move through filmic space in one seamless movement without using cuts. Detached from the physical world, the virtual camera has the ability to reproduce reality in vivid detail. This detail violates our senses of reality and perpetuates the illusion of the familiar. In an amalgamation of showreel video and a cinema movie, the protagonist, a software camera, explores a furnished rendered apartment, all the while discovering her superpower.

ARTIST STATEMENT: Jean-Baptiste Castel (1994, Morlaix, Finistère France)
“I am a multidisciplinary artist exploring the use of software in contemporary culture. My hybrid practice feeds insight from commercial work into experimental arts practice, where I explore themes including digital labor, spectacle, and materiality often using computer-generated images (CGI).
My work has been screened internationally at Salone del Mobile, Stroom, NEST, Melkweg, The grey space in the middle, the Netherlands film festival, Bureau Europa, Loading Fest, Muziekgebouw… I conceived my master’s degree in the non-linear narrative program from the Royal Academy of Art in Den Haag.
My practice as a visual artist constantly revolves around the stringing together of opposites; Linear & non-linear; real & fake; sublime & mundane; past & present; software & hardware.”

++++
Giath Taha: Player Unknown’s Battlegrounds is a shooter video game that is well played in the Middle East. Giath’s video installation. “Maybe my eyes turned blue” is a personal attempt to create counter-narratives that neither reap nor imagined, but maybe possible. The work represents the ambiguous displacement of the ghost position which hangs between two binaries such as life/death and actuality/virtuality.

ARTIST STATEMENT: Giath Taha (1982 Damascus, Syria) is a visual artist who combines the moving image with alternate materials such as objects, images and site-specific installation as a form of visual representation. Through theoretically informed, politically driven art-making and research, his work tries to trace the less materialized and less tangible structures where the affect of in-visibility takes the shape of governance and authority. In 2021, Taha received his MFA in Artistic Research from the Royal Academy of Art, The Hague.

++++
Tianyi Zheng : ‘We no longer remember how we got here’ is conceived as and turned into a place for ghosts to return, and for those unseen and forgotten wounds who are still haunting us. The project thus explores the concept of ghostly in both cinematography and architecture. While the “ghost” might refer to the past, the absent, but also the unfinished, the remnant, the referenced, the remembered, and the ruined.

ARTIST STATEMENT Tianyi Zheng, Tin-e (1995, Hubei) is an artist based in Hong Kong and the Netherlands, whose current interests include the interface and narration between the issue of space, place, and identity of people, as well as urbanization and technologization displayed in mixed media installations combining video, text, sound, and performance. She graduated from Frank Mohr Institute (MFA in MadTech) and received a degree in Fine Art from the Chinese University of Hong Kong (CUHK). She has curated cultural events such as the Wild Art Fes val in Green Wave Art, Hong Kong.

++++
George Mazari, ‘Post (from) Kabul’ is the destination. It is what comes after arriving. It will be a round flight around Kabul Afghanistan . The flight is physically captured in shipping crates — the flight comes to you; you emerge into the flight. With Kabuls future and present being turned into uncertainty and shock, its past remains. What comes next? The route follows my father’s guidance, who lives and works in Afghanistan and since the Taliban takeover is stranded in Germany.

ARTIST STATEMENT George Mazari (1992, German-Afghan)
The work of German-Afghan artist George Mazari comes in a wide range of media, including video, sculpture and installation. Pulling intuitively from personal experiences, history, video games and the Internet, he produces enigmatic worlds within worlds that often revolve about questions of reality in different parts of the world. Like: In A Real Trip from AMS to KBL, he exhibited a real-time 8-hours flight from Amsterdam to Kabul using flight simulation software built into a first class seat to re-create a flight no airline is flying.