4de KUNSTVLAAI Martijn Schuppers, Henry Alles
4de KUNSTVLAAI
Martijn Schuppers, Henry Alles
6 mei t/m 14 mei 2000
Westergasfabriek – Amsterdam
Schilderijen, readymade painting, installatie
Sign presenteert op 4de Kunstvlaai de Groninger kunstenaars Martijn Schuppers en Henry Alles.
De presentaties zijn op twee plekken te bekijken, in de Zuiveringshal en buiten achter het Ketelhuis van de Westergasfabriek.
Henry Alles/ Vista Works
toont onder de titel ’20th Century Dutch Moment’ een representatie van ‘Het Eerste Nederlandse Legpuzzel Café’. Zijn werk is sociaal, maatschappelijk gericht, opgezet als een project. de beschouwer kan vaak actief deelnemen aan zijn kunstwerk.
“20th century dutch portrait” was de expositie van een environment dat tevens gezien kom worden als projectkunst en decor voor performances door en voor de bezoekers. Een sociaal legio-media kunstwerk in vier delen en tevens een kunstzinnige horecagelegenheid met een tijdelijk karakter. al met al een uiterst complex kunstwerk met als belangrijkste beeldtaal de legpuzzel. De basis voor de expositie vormde het “Dutch Portrait” project van H.J. Alles. Voor dit projecy verzamelde hij allerhande dia’s van anonieme makers als bronmateriaal voor nieuwe ‘documentaire’ werken. Het Dutch Portrait project is in zekere zin archeologie van de nieuwste geschiedenis.
De dia’s zijn van anonieme makers en zijn ontdaan van hun persoonlijke gevoel, maar bevatten desalniettemin voldoende signalen voor anderen om tot herinneringen te leiden en/of geroerd te worden. Ze zijn verworven tot de verf waarmee Henry Alles als maker zijn verhaal vertelt. In de installatie ’20th century Dutch Portrait’ zijn de afbeeldingen verwerkt in legpuzzels. de legpuzzel fungeert als centrale beeldtaal.
“20th Century Dutch Moment” is een momentopname uit het idee ‘Het eerste Nederlandse Legpuzzel Café’ (uitgaansgelegenheid waarin men onder het genot van een versnapering lekker kan gaan zitten puzzelen, alleen of met vrienden). Het hier getoonde moment is een representatie van het cafe idee en dient gezien te worden als stilleven waarin men plaats mag nemen. Puzzel, geniet, klets over koetje en kalfjes en bewaar de afstand tot de kunst door het dragen van de handschoenen als u gaat puzzelen.’
Over zijn schilderen zegt Martijn Schuppers
‘It is what it is, and everything is everything’. Mijn schilderijen zijn letterlijk en figuurlijk opgeloste monochromen. Letterlijk omdat het in aanvang ge(re)construeerde monochroom opgelost wordt in terpentine. Figuurlijk doordat het proces dat hierop volgt – het horizontaal en verticaal opstrijken van het opgeloste monochroom oppervlak – een beeld veroorzaakt dat een fotografisch effect heeft.
De betekenissen van de ontstane, suggestieve verfoppervlakken zijn niet te fixeren. Ze zijn slechts de schijn van iets. Het illusoire beeld is alleen in de verf op het doek manifest.
Tatort #4
Buiten achter het Ketelhuis maakt Schuppers een vloerschildering of ‘readymade painting’ van 4 x 12 meter, met als titel Tatort #4.
Over een eerder werk Tatort #1 zegt hij:
Het meest betekenisloze vormgeven, het design van onbestemde sporen herdefiniëren. achteloze, lege, betekenisloze sporen betekenisvol maken dmv verf (fluoracryl). verf als Tipp-ex, als correctiemiddel op de werkelijkheid zoals die zich aan mij voordoet. een vorm van representatie, een soort herstellen. Het ‘stomme’ herhalen; een herhaling van dat geweest is, zoals een replay en slow-motion nogmaals een situatie helder en inzichtelijk kunnen maken.
Alles voor dit werk was reeds gegeven. De vorm (sporen van verf, vlekken, beschadigingen e.d. door voormalige gebruikers achtergelaten), de grootte, de compositie (het geheel aan sporen zoals ik het aantref). Dit schilderij is een instant compositie, een readymade painting.